17.86Mianeh

شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای سورباق (سورباغ)

روستای سورباق (سورباغ) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه‌ی شمالی، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۸۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۴۱ خانوار است.

روستای سورباق (سورباغ)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

عکس برگرفته از کانال تلگرامی میانادان نخبر meanada@

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

سورباخ (Surbax)

سورباخ اسم روستایی در بخش کندوان، دهستان گرمه‌ی شمالی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت سورباق به فارسی نوشته می‌شود.

در صورتیکه شکل اولیه‌ی اسم روستا را سورباغ در نظر بگیریم که در اثر تبدیل حرف «غ» به حرف «خ» بصورت سورباخ در آمده است (مثل تبدیل آغ کند به آخ کند) در اینصورت مفهوم لغوی اسم آبادی، «باغ جشن و مهمانی» خواهد بود.

به نظر اسم سورباخ از جابجائی حروف «خ» و «ب» از اسم قدیمی سورخاب (سرخاب) ایجاد شده است. جابجائی حروف یک کلمه در زبان ترکی معمولا برای سهولت تلفظ انجام می‌گیرد مثل تبدیل کوپر و به کورپو و اسم روستای چامخیر به چاخمیر.

از واژه‌ی سرخاب بعنوان اسم اشخاص معروف در قدیم استفاده شده است. در لغت نامه ی دهخدا، سرخاب بعنوان «نام پسر افراسیاب که او را سرخه گفتندی» و «نام پسر رستم که به سهراب مشهور شده است»، معنی شده است.

از واژه‌ی سرخاب و شکل دیگر تلفظی آن (سیرخاب) در نقاط مختلف ایران و بخصوص در آذربایجان بعنوان اسم آبادی، کوه و محله استفاده شده است. اسم یک کوه و یک روستا در شهرستان تبریز و اسم سه روستا در شهرستانهای سمنان، سبزوار، ساوجبلاغ، سرخاب (سیرخاب) ذکر شده است.

بنابراین با توجه به مطالب فوق وجه تسمیه‌ی اسم روستای سورباخ نیز از اسم شخص سرخاب (سرخه، سهراب) گرفته شده است.

نقشه روستای سورباغ

حتماً ببینید:  روستای سیه منصور

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای سورباغ میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *