دنبال کردن ما

روستای سوینج سفلی (آشاغی سونیج)

روستای سوینج سفلی (آشاغی سونیج) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۸۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۸ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

سئوینج (Sevinc)

سئوینج اسم دو روستا در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان غربی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت سوینج به فارسی نوشته شده است.

اسم اصلی آبادی سئوینج بمعنی «شادمانی و خوشحالی» می‌باشد که از واژه‌ی «سئوین»، ریشه‌ی فعل سئوینمک به معنی «خوشحال و مسرور شدن» به اضافه‌ی پسوند «ج» ساخته شده است.

در گویش میانه سئوینمک بصورت سؤوونمک و سئوینج بصورت سؤوؤنج تلفظ می‌گردد و در اثر تبدیل «نج» آخر کلمه به «ش»، اسم روستا در گویش محاوره‌ای اهالی بومی بصورت سؤروش تلفظ می‌گردد؛ مثل تبدیل قولونج به قولوش و قیلینج به قیلیش.

پسوند «ج» در زبان ترکی آذربایجانی یکی از پسوندهای صفت ساز می‌باشد و هنگام اضافه شدن به ریشه‌ی فعلی صفت می‌سازد مثل ایرنج (چندش آور) و قیسقانج (حسود).

بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی اسم آبادی، روستای شادمانی و سرور خواهد بود. واژه‌ی «سؤووش» که در زبان ترکی به معنی ناسزا بکار می رود کلمه‌ای مستقل می‌باشد که از «سؤو» (ریشه فعلی مصدر «سؤومک» به معنی ناسزا دادن) به اضافه ی پسوند اسم ساز «اوش» ساخته شده است. مثل گؤلؤش (خنده) و اوچوش (پرواز).

جا دارد که ساکنین این دو روستا به نیاکان خود ببالند که چنین اسم فاخر و ارزشمندی را بر آبادی خود نهاده‌اند.

روستای سوینج سفلی (آشاغی سونیج)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای سوینجسفلی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *