دنبال کردن ما

روستای سوین (سویون)

روستای سوین (سویون) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه‌ی شمالی، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۲۹۴ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۰۱ خانوار است.

روستای سویون میانه

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

سویون (Süyün)

سویون اسم روستایی در بخش کندوان، دهستان گرمه‌ی شمالی شهرستان میانه است که بصورت سوین به فارسی نوشته شده است.

«سویون» اسمی است که از واژه‌ی «سوی» به اضافه‌ی پسوند «اون» (ون) ساخته شده است.

«سوی» ریشه‌ی فعلی مصدر سویمک می‌باشد، سویمک در اثر تبدیل حرف «ز» به حرف «س» از مصدر زویمک به معنی سر خوردن و لغزیدن ایجاد شده است.

اون (ون) در زبان ترکی یکی از پسوندهای اسم ساز می‌باشد که موقع اضافه شدن به ریشه‌ی فعلی اسم و صفت جدید می‌سازد. مثل؛ توتون (به معنی دود) که از اضافه شدن پسوند «اون» (ون) به «توت» ریشه‌ی فعلی مصدر توتمک به معنی «سوختن و دود کردن» ایجاد شده است. اسم توتون به معنی تنباکو نیز از همین ریشه ساخته شده است.

روستای سویون در محلی واقع شده است که لایه‌های زمین در سطوح شیب‌دار روی هم می‌لغزند بطوریکه این امر اخیر، موجب تخریب روستای فوق گشته و به این خاطر محل روستا را به نقطه ی دیگری منتقل نمودند. بنابراین با توجه به مطالب فوق روستای سویون آبادی واقع در مجاورت زمینی که سرخورده (لغزیده) است، خواهد بود.

در بخش مرکزی دهستان آغمیون شهرستان سراب نیز اسم یک آبادی و یک رود (چای) سویون می‌باشد.

روستای سوین (سویون)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

عکس برگرفته از کانال تلگرامی میانادان نخبر meanada@

نقشه روستای سوین

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای سویون میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *