دنبال کردن ما

روستای شاه علی بیگلو (شال بی لی)

روستای شاه علی بیگلو (شال بی لی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۲۵ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۲ خانوار است.

روستای شاه علی بیگلو

شاه علی بیگلو طبیعتی بکر و زیبایی دارد و میوه‌هایی از جمله سیب، انگور، زرد آلو، گلابی، گیلاس و آلبالو را در خود پرورش داده است.

در این روستا آب گرم معدنی وجود دارد و اهالی روستاهای اطراف از این آب استفاده می‌کنند.

شاهعلی بیگلو از غرب با ولستان، شیخلر، دویچ، سنجده ومندجین، از شرق با رشیداباد، ابابین، کنجین وا ولیاجه، از شمال با طوین، کهورین و قشلاق و از جنوب با گوچکار، حاجمیر، تختمشلو، اندرود علیا و سفلی و آستانجین همسایه است.

منبع نوشته: ویکی پدیا

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

شال بی لی (Şalbəyli)

شال بی لی اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذ کنان شمالی شهرستان میانه می‌باشد که به صورت شاه علی بیگلو نوشته شده است.

شال که از نظر لغوی به معنی نوعی پارچه و پوشش می‌باشد، یکی از اسامی مردان در زمان قدیم بوده است.

«بی» و «بای» که به عنوان لقب برای اسم شال بکار رفته است به معنی «دارا و ثروتمند» و «بیگ، رئیس طایفه، امیر و لقب اعیان» می‌باشد. «لی» در زبان آذربایجانی یکی از پسوندهای اسم ساز می‌باشد که یکی از کاربردهای آن ساختن اسامی مشخص کننده نسب و عایله می‌باشد.

بنابراین شال بی به معنی (شخص) شال ثروتمند و شال رئیس طایفه می‌باشد و واژه‌ی شال بی لی اسم طایفه‌ی منسوب به شال بی می‌باشد.

آبادی و روستای شال بی لی هم محل سکونت طایفه‌ی شال بی لی بوده است که به نام همان طایفه نامگذاری شده است.

روستای شاه علی بیگلو (شال بی لی)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

آثار به جا مانده از معدن سرب شاه علی بیگلو

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی کاغذکنان skaghazkonan@

نقشه روستای شاه علی بیگلو

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای شال بی لی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *