5.52Mianeh

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای شیخ احمدلو (شیخ احمدلی)

روستای شیخ احمدلو (شیخ احمدلی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی، واقع در بخش ترکمانچای شهرستان میانه و در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۳۳ نفر و تعداد خانوار آن، ۴۶ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

شیخ احمد (Şıx əhməd)

شیخ احمد اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان غربی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت شیخ احمدلو به فارسی نوشته شده است.

شیخ احمد اسم شخص می‌باشد و آبادی منسوب به ایشان می‌باشد.

در جوار آبادی مقبره‌ای قدیمی وجود دارد که منسوب به شخصی به نام شیخ احمد می‌باشد که اخیرا توسط جویندگان غیرقانونی آثار باستانی تخریب شده است.

لازم به توضیح است که این مقبره و مشابه های آن مثل شناسنامه، سند هویت، آبادی و مناطق می باشند که باید همانند شناسنامه انسان از آنها بدقت نگهداری و مراقبت شود و افرادی را که برای بدست آوردن اندکی منافع مادی، این شناسنامه‌های هویتی و تاریخی را تخریب می‌کنند باید تحت پیگرد قانونی قرار داد.

شیخ عنوانی است که برای فرزانگان پیر و پیران طریقت بکار می رفته است و بعلت جایگاه بالای اجتماعی و مقام و منزلت والای معنوی آنها تعدادی از آبادی‌ها را به نام شیخ‌های آن آبادی‌ها نامگذای نموده‌اند.

روستای شیخ احمدلو (شیخ احمدلی)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای چولاقلو (چولاقلی)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای شیخ احمدلی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

یک دیدگاه برای “روستای شیخ احمدلو (شیخ احمدلی)

  1. با افتخار شیخ احمدی هستم
    در روستای شیخ احمد امامزاده وجود داشت که در آن فردی به نام شیخ احمد به خاک سپرده شده ولی متاسفانه دیگر امامزاده تخریب شده🥲😭

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *