دنبال کردن ما

روستای صومعه علیا (یوخاری سوما)

روستای صومعه علیا (یوخاری سوما) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۲۴۳۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۷۹۱ خانوار است.

روستای سوما که نام فارسی آن صومعه علیا می‌باشد از توابع شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی در فاصله ۴۲ کیلومتری میانه به سمت تبریز قرار دارد.

به دلیل واقع شدن در یک منطقه حاصلخیز با گذشت هزاران سال هرگز خالی از سکنه نبوده و از بخت خوش ماست که مردم این روستای کهن از گزند حوادث ویرانگر روزگار جان سالم به در برده تا رازها و معماهای ناگشوده تاریخ کشورمان را با مراجعه به حافظه تاریخی ثبت شده در اسامی امکنه و خاطرات ایشان بگشاییم.

روستای صومعه علیا با جمعیتی حدود ۲۴۳۲ نفر و ۷۹۱ خانوار به فاصله چند کیلومتری جنوب دامنه‌های کوه بزگوش در میان یک دره حاصلخیز قرار گرفته‌است. مردم این ناحیه به کار کشاورزی دامداری و عمدتاً باغداری مشغولند.
به دلیل بارش مناسب و زمین حاصلخیز کشت دیم گندم و جو از اعتبار خاصی در این منطقه برخوردار است.

این روستا دارای یک ویژگی منحصر بفرد است و آن سیستم فاضلاب خانگی است که از دوران باستان تاکنون برقرار مانده و می‌توان قدمت هزاران ساله آن را از بازمانده‌های صنعتی و فنی مناطق باستانی این ناحیه ردیابی نمود.

محل روستا پس از قحطی بزرگ (۱۲۹۴–۱۲۹۶) به مکان فعلی انتقال یافت. پیش از قحطی بزرگ روستای صوما در چند کیلومتری جنوب محل فعلی و در دامنه تپه باستانی بروانان بوده‌است که پس از وقوع قحطی به دلیل ضعف بازماندگان از تدفین اجساد متروکه شده و ساکنان روستای جدید را در محل فعلی بنا می‌کنند.

تپه باستانی بروانان قدمتی چند هزار ساله دارد و از آثار باقی‌مانده می‌توان استنتاج نمود که آتشکده‌ای بر روی این تپه که شباهت ساختاری و هندسی زیادی با زیگورات دارد، وجود داشته‌است.
در قسمتی از این بنا که در اثر گذر سال‌ها و عوامل طبیعی ریزش کرده مصنوعی بودن این تپه کاملاً مشخص است که از چیدن سنگ و ریختن خاک تشکیل شده‌است.
محل این تپه امکان دیده شدن آتشی را که در ان روزگار بر فراز ان مشتعل بوده را از منطقه بزرگی مابین میانه تا هشترود و بطور کلی در دامنه جنوبی بزقوش تا کاپلان داغ و دامنه‌های سهند (ساواند) به آن می‌داده‌است. نکته جالب دیگری که در مورد بروانا می‌توان ذکر کرد وجود شبکه زهکشی است که در قاعده تپه وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است.

منبع نوشته: wikipedia.org

روستای صومعه علیا (یوخاری سوما)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

سوما (Suma)

سوما اسم دو روستا در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان شرقی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت تحریف شده‌ی صومعه به فارسی نوشته شده است.

صفات بوُیوک به معنی بزرگ و کیچیک به معنای کوچک برای شناسائی دقیق روستاهای فوق به اول اسم آنها افزوده شده است.

«سوما» مخفف سومای بوده و اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «سوم» و «آی» تشکیل شده است.

سُوم در زبان ترکی آذربایجانی به معنی «درشت و تنومند» و «تمام و یکپارچه، بزرگ و محکم و استوار» می‌باشد.

واژه‌ی «آی» که در زبان ترکی معاصر به معنی «ماه» می‌باشد، در بعد اساطیری به معنی الهه و آفریننده بوده است.

بنابراین اسم سوما که در آذربایجان علاوه بر اسم مکان بعنوان اسم دختر و زن نیز استفاده می‌گردد به معنی الهه‌ی درشت و تنومند و یا به معنی ماه کامل خواهد بود.

آبادی سوما هم به معنی آبادی الهه‌ی بزرگ خواهد بود.

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌ صومعه علیا میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

3 دیدگاه به “روستای صومعه علیا (یوخاری سوما)

  1. با سلام
    در صومعه علیا اتفاقات و رویدادهای تاریخ باستان
    مهمی بوقوع پیوسته که با توجه به اماکن متعدد این منطقه نیاز به کاوشگری می باشد. اگر کربن ۱۴در دسترس باستان شناسان مون بود
    حقایقی از دل تاریخ باستان صومعه علیا
    همه شما را شگفت زده خواهد نمود.
    …. ما امیدواریم……..

  2. با سلام …مادر من متولد صومعه علیا بوده و الان در قید حیات نیستن .
    طبق تعریف ایشان مادر بزرگ من که خانم سیده و بسیار صاحب کمال بوده پس از فوت در امامزاده روستا سومادر بالای کوهی دفن میشوند اگر برایتان امکان دارد من دو عکس ازبیرون و درون این امامزاده رانیاز دارم .در ضمن منهم متولد ترکمانچای هستم
    سپاس از لطفتان

    1. سلام، خدا رحمتشون کنه…
      من اهل این روستا نیستم ولی اگه گذرم به اون طرف افتاد حتما سعی می کنم عکس‌ها رو تهیه کنم.
      در حال حاضر، از بانک اطلاعات امامزادگان می تونید نمای داخلی و بیرونی این امامزاده رو در آدرس زیر ببینید:
      http://www.emamzadegan.ir/emamzadehbank/show-26194.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *