27.17Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای طارون (تاریم)

روستای طارون (تاریم) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه با فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر‌ میانه قرار دارد.
محصولات این روستا سیب و گلابی می‌باشد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۳۴۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۰۹ خانوار است.

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

تاریم (Tarım)

تاریم اسم روستایی در بخش کندوان، دهستان کندوان می‌باشد. اسم روستا توسط اهالی بومی تاریم تلفظ می‌گردد ولی بصورت تغییر یافته تارون به فارسی نوشته شده است.

تاریم از نظر لغت شناسی اسمی است که از واژه‌ی «تار» به اضافه‌ی پسوند اسم ساز «یم» ساخته شده است. «تار» در زبان ترکی ریشه فعلی مصدر «تارماق» به معنی «پراکنده کردن» می‌باشد.

«یم» در زبان ترکی آذربایجانی پسوندی اسم ساز است که موقع اضافه شدن به ریشه‌ی فعل اسم‌هایی را که بر حادث شدن امری دلالت دارد می‌سازد مثل: اولوم – قالیم – آتیم و غیره.

بنابراین واژه‌ی تاریم در ارتباط با معنی «پراکندن» می‌باشد و کنایه از پراکندن، پاشیدن بذر برای زراعت می‌باشد.

در زبان ترکی استانبولی که در دسته بندی زبان‌های ترکی مثل ترکی آذربایجانی در گروه زبان‌های ترکی جنوب غربی (ترکی اوغوزی) قرار دارد تاریم به معنای «زراعت، فلاحت و کشاورزی می‌باشد»

«تاریم یا تریم» را محمود کاشغری «شعبه های رودخانه که به دریاچه و شنزار می‌ریزد و همچنین عنوانی که اولاد افراسیاب را از مرد وزن و کوچک و بزرگ خطاب می‌کنند معنی نموده است» چراکه آب رودخانه هنگام رسیدن به شنزار و دریاچه پراکنده می‌گردد و واژه‌ی تورَ مَه که امروزه به معنی «نسل، اولاد» می‌باشد نیز دراثر ازدیاد و پراکنده شدن نسل انسان ایجاد می‌گردد.

به منطقه ی حاصلخیز کشاورزی واقع در بین زنجان و شمال نیز لفظ تاریم اطلاق می‌گردد که بصورت طارم نوشته شده است.

بنابراین با توجه به مطالب فوق روستای تاریم به معنی آبادی زراعت و کشاورزی می‌باشد.

واژه‌ی «داری» که به معنی ارزن می‌باشد از ریشه‌ی «تار = دار» می‌باشد که از اضافه شدن پسوند اسم ساز «ی» به ریشه‌ی فعلی (تار – دار) بوجود آمده است، مثل بازی (نوشته) و به مفهوم بذری که برای زراعت پراکنده می‌کنند، می‌باشد. ارزن (داری) جزو اولین محصولات کشاورزی می‌باشد که انسان‌ها از آن برای تهیه غذا و نان کشت نموده‌اند.

روستای طارون (تاریم)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

برگرفته از پیج: @miyaneh.images

نقشه روستای طارون

حتماً ببینید:  روستای قزل یاتاق (قیزیل یاتاق)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای تاریم دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *