5.71Mianeh

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای طوین کندوان (تویون)

روستای طوین کندوان (تویون) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه با فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر‌ میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۳۳۳ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۱۴ خانوار است.

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

تویون (Tüyün)

تویون اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان مرکزی و اسم روستای دیگری در بخش کندوان، دهستان گرمه‌ی شمالی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت طوین به فارسی نوشته شده است. اسم آبادی بصورت تووون نیز تلفظ می‌گردد.

شکل اولیه‌ی اسم آبادی «تؤگون» به معنی «گره و عقد» بوده است که در اثر تبدیل حرف «گ» به حرف «ی» در گویش شهرستان میانه، بصورت تویون در آمده است. مثل تبدیل دوگو به دویو (برنج). با تبدیل حرف «ت» به حرف «د» (مثل تبدیل تاش به داش) کلمه‌ی تویون امروزه، بشکل «دویون» به معنی «گره» تلفظ می‌گردد.

از نظر لغوی اسم توگون از واژه‌ی «توگ» ریشه فعلی مصدر توگمگ به معنی «گره زدن» به اضافه‌ی پسوند اسم ساز «اون» (ون) ساخته شده است. اون (ون) در زبان ترکی آذربایجانی جزو پسوندهای اسم ساز می‌باشد که هنگام اضافه شدن به ریشه ی فعلی اسم می‌سازد. مثل توتون (دود) که از «توت» ریشه ی فعل توتمک (به معنی دود کردن و سوختن) به اضافه‌ی پسوند اون ساخته شده است.

بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی اسم آبادی، روستای منسوب به عقد و گره خواهد بود.

آقای محمدصادق نائبی در کتاب شهرستان میانه وجه تسمیه آبادی را، «گره خوردن آبادی با کوه‌ها و دره‌های اطراف آن» ذکر نموده است.

روستای طوین کندوان (تویون)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر از آقای احمد قدیمی – برگرفته از پیج: @miyaneh.images

نقشه روستای طوین کندوان

حتماً ببینید:  روستای رشید آباد (رشت آوا)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای تویون کندوان میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *