5.71Mianeh

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای قاسم درق (قاسیم دره)

روستای قاسم درق (قاسیم دره) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ تپه شرقی، واقع در بخش مرکزی شهرستان میانه و در فاصله روستا در فاصله ۱۷ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۲۲۳ نفر و تعداد خانوار آن، ۶۰ خانوار است.

همچنین این روستا دارای یک تپه تاریخی نیز بوده که مربوط به دوره اشکانیان – دوره ساسانیان است و در ۱ کیلومتری غرب روستا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۲۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

قاسیم دره (Qasımdərə)

قاسیم دره اسم دومین روستای منسوب به شخص قاسیم در بخش مرکزی، دهستان اوچ تپه‌ی شرقی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت تغییر داده شده‌ی قاسم درق به فارسی نوشته شده است.

«دره» در زبان ترکی به معنی «دره» می‌باشد. و درّه بمعنی راه میان دو کوه، زمین دراز و کشیده میان دو رشته کوه می‌باشد غالبا در میان دره نهر یا رودخانه‌ای وجود دارد که از آب باران و برف کوه‌ها و چشمه ها تشکیل می‌شود.

از دره‌ها و زمین‌های آن برای ایجاد باغ و کشت محصولات کشاورزی و همچنین ایجاد تأسیسات دامداری استفاده می شده است و اکثرا دره‌ها به نام مالک زمین‌های آن معروف شده است و قاسیم دره نیز دره‌ای است که متعلق به شخص قاسم بوده و در آن دره، آبادیی ایجاد شده و نام آبادی هم با انتساب به اسم محل، قاسیم دره نامیده شده است.

روستای قاسم درق (قاسیم دره)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصویر ارسالی از آقای رضا امامی

نقشه روستای قاسم درق

حتماً ببینید:  روستای دیشاب (دیشاو)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌ قاسیم دره میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *