17.42Mianeh

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای قره بلاغ (قارا بولاق)

روستای قره بلاغ (قارا بولاق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۸۶۵ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۷۲ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

قارابولاق (Qara bulaq)

قارابولاق اسم روستایی در بخش مرکزی، دهستان کوله بوز شرقی و همچنین اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان شمالی می‌باشد که بصورت قره بلاغ به فارسی نوشته شده است.

در گویش محلی شهرستان میانه قارابولاق بصورت قارابیلاخ تلفظ می‌گردد.

همانطوریکه در بخشهای قبل ذکر گردید قارا در زبان ترکی قدیم بمعنی بزرگ و سیاه می‌باشد. واژه‌ی قارا در اسامی روستاها و شهرها معمولا بصورت صفت و به معنی بزرگ بکار می‌رود. مثل : قاراداغ و قارا چیمن بولاق در زبان ترکی بمعنی چشمه می‌باشد.

بنابراین روستای قارابولاق بمعنی آبادی چشمه ی بزرگ می‌باشد. اسم آبادی از اسم چشمه‌ای بزرگ که در مجاورت روستا قرار گرفته، اقتباس شده است.

روستای قره بلاغ (قارا بولاق)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای درین درق (درین دره)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای قره بلاغ میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *