دنبال کردن ما

روستای قره طورق (قارا توره)

روستای قره طورق (قارا توره) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۸۴۱ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۲۰ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

قاراتوره (Qaratəvərə)

قارا توره اسم روستایی در بخش مرکزی، دهستان کوله بوز غربی می‌باشد که بصورت قره طورق به فارسی نوشته می‌شود.

قارا در زبان ترکی قدیم بمعنی بزرگ و سیاه بوده است. واژه‌ی قارا در اسامی روستاها و شهرها معمولا بصورت صفت و به معنی بزرگی بکار می‌رود. مثل: قاراداغ (کوه بزرگ) و قارا چیمن (چمن بزرگ).

«تغره (توره)» در زبان ترکی قدیم به معنی «پیرامون، اطراف و کنار چیزی» بوده است. این واژه امروزه بشکل دوْورَه در آمده است.

بنابراین مفهوم لغوی روستای قارا توره آبادی با پیرامون و اطراف بزرگ خواهد بود.

تور یا تاوار (داوار) در زبان ترکی قدیم به معنی «مال جاندار و بی جان» بوده است.

این واژه امروزه بصورت داوار و به معنی «گوسفند و بز» می‌باشد.

در صورتیکه توره را از ریشه‌ی تور (تاوار، داوار) در نظر بگیریم، مفهوم لغوى قاراتوره تقریبا معادل قاراقویونلو خواهد بود. در اینصورت منظور از آبادی قاراتوره، به احتمال زیاد روستای منسوب به طایفه‌ای از قاراقویونلوها خواهد بود.

روستای قره طورق (قارا توره)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای قارا توره میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *