دنبال کردن ما

روستای قشلاق سپورگلو (سوپورگلی قیشلاق)

روستای قشلاق سپورگلو (سوپورگلی قیشلاق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه و با فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۵۷ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۰ خانوار است.

قشلاق سوپورگلی واقع در ارتفاعات رشته کوه بوزقوش قریب به ۳۰۰ سال پیش توسط شخصی بنام قره خان جهت سکونت مکان یابی شده و تأسیس می‌گردد.

قره خان باتفاق دو برادرش بنام‌های سلمان خان و عاللی خان که از کردهای کرمانج ساکن در ارتفاعات مابین طالش و خلخال، جدا گشته و به دنبال مکانی مناسب جهت چرای دام‌های کثیر خود بودند، ییلاقات بوزقوش را مناسب دیده و هر برادر با اولادشان مبادرت به تأسیس روستا جهت سکونت نمودند و بدین شکل شده که روستاهای قشلاق سوپورگلو (قره خانلو)، قشلاق گلیورد (سلمانی قشلاقی) و قشلاق موسی بیگ (عاللی قشلاقی) بوجود آمده است.

متن ارسالی از آقای محمد صمدی

روستای قشلاق سپورگلو

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

سوپورگه لی قیشلاق (Süpürgəli qışlaq)

سوپورگه لی قیشلاق اسم یک آبادی قشلاقی در بخش کندوان، دهستان تیر چای شهرستان میانه می‌باشد که بصورت قشلاق سوپور گلی به فارسی نوشته می‌شود.

«سوپورگه لی قیشلاق» از واژه‌های «سوپورگه لی» و «قیشلاق» تشکیل شده است.

«سوپور گه لی» به معنی دارای سوپورگه بوده و از واژه‌های «سوپورگه» و پسوند «لی» ساخته شده است.

سوپور که در زبان ترکی آذربایجانی به معنی «جارو» و علف جارو می‌باشد.

«لی» پسوندی اسم و صفت ساز در زبان ترکی آذربایجانی است که مناسبت مکان، کیفیت مالکیت، عایله و نسب و فامیل را می‌رساند.

قیشلاق در زبان ترکی به معنی مکانی که از نظر آب و هوایی گرمتر بوده و عشایر فصول سرد سال را در آنجا اتراق می‌کنند، می‌باشد. و از واژه‌ی قیش (زمستان) و پسوند اسم ساز «لاق» ساخته شده است. مثل یایلاق، چایلاق.

بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی اسم آبادی، قشلاق دارای جارو (علف جارو) خواهد بود. جاروهای سنتی قدیمی در آذربایجان از علف‌های خودرو به همین نام ساخته می‌شده است که در نظافت مکان‌های زندگی نقش اساسی داشته است.

روستای قشلاق سپورگلو (سوپورگلی قیشلاق)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر ارسالی از آقای میلاد شاهورن

تصویر ارسالی از آقای مهدی شاهورن

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای سوپورگلی قیشلاق دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

4 دیدگاه به “روستای قشلاق سپورگلو (سوپورگلی قیشلاق)

  1. با سلام و احترام
    نام ترکی و اصلی قشلاق سوپورگلو ، قره خانلو قشلاقی(موسس آن نیز شخصی بنام قره خان از اکراد کرمانج خلخال بودند) می باشد که در دوران پهلوی اول با سیاست تغییر نام اسامی ترکی به فارسی، به مانند اسامی شهرها و روستاهای زیر به قشلاق سوپورگلو تغییر یافت و مردمان روستاهای اطراف به اسم قره خانلو قشلاقی می شناسند.
    سراسکند = هشترود
    سولدوز = نقده
    قوشا چای = میاندوآب
    و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *