14.7Mianeh

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای قلعه اصلانیان (آسلان قالا)

روستای قلعه اصلانیان (آسلان قالا) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی در بخش کاغذکنان شهرستان میانه قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۸ نفر و تعداد خانوار آن، ۴ خانوار است.

روستای آسلان قالا

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

قالا (Qala)

قالا اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان شمالی می‌باشد که بصورت آسلان قالاسی نیز نامیده می‌شود، اسم آبادی، قلعه‌ی اصلانیان به فارسی نوشته می‌شود.

وجه تسمیه‌ی روستا از وجود یک قلعه در نزدیکی روستا گرفته شده است.

همانطوریکه قبلا ذکر شده است برای سهولت دسترسی به مکان‌های دفاعی و قلعه‌ها و حفظ جان و مال از دست دشمن آبادی‌های قدیم در جوار قلعه‌ها (در مکانهایی که قلعه وجود داشت) ایجاد می‌گردید و این آبادی‌ها به نام قلعه‌های مجاور معروف و نامگذاری می‌شده‌اند.

آسلان (اصلان) در زبان ترکی آذربایجانی بمعنی شیر بوده و بعنوان اسم مرد نیز استفاده می‌شده است.

در مورد منسوب بودن این قلعه و آبادی به اصلان یادآوری می‌نمائیم که اصلان الملک یکی از خوانین محلی کاغذکنان در دوران قاجار بوده است که در امر دفاع و مقاومت در مقابل چپاول‌های امیر عشایر، حاکم وقت خلخال سهم بسزائی داشته است و مردم نیز بخاطر قدردانی، آبادی و قلعه مجاور آن را به نام اصلان (آسلان) منسوب نموده‌اند.

 

برای بازدید مجازی از محوطه قلعه اصلانیان کلیک کنید.

روستای قلعه اصلانیان (آسلان قالا)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی کاغذکنان @skaghazkonan

حتماً ببینید:  روستای ابابین (آبابین)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای آسلان قالا میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

یک دیدگاه برای “روستای قلعه اصلانیان (آسلان قالا)

  1. سلام
    آسلان قالاسی یا اسلان قالا هیچ وجه علمی ، تاریخی ، و پژوهشی ندارد ، لطفا هر نویسنده و محققی می خواهد مطلبی بنویسد ، یا خودش تحقیق کند یا از افراد مطلع باسواد پرس و جو کند ، هیچ اطلاعات موثقی از روستای قلعه اصلانیان قبل از اواخر دوره قاجاری که امیر اصلان همایون اصلانیان ، که بقولی از خوانین پناهیان تبریز این منطقه را خریداری نموده است وجود ندارد ، بجهت مشرف بودن این منطقه بر رفت آمدهای منطقه که راحت تر می توانستند بر اشرار و راهزنان مسلط شوند ، جهت سکونت خود برمی گزینند بعد از آن نیز تعدادی افراد و خانوار جهت ارائه خدمات پیش خدمتی و… مستاجر و(بهره پرداز) که یک پنجم هر نوع درآمد و داراییشان متعلق به خان بود در اطراف آنها سکونت می کنند،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *