16.47Mianeh

سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای لَلَه لو (لَلَه لی)

روستای لَلَه لو (لَلَه لی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی، واقع در بخش کاغذکنان شهرستان میانه و در فاصله ۴۸ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۶۴۰ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۱۵ خانوار است. همچنین این روستا پس از شهر آقکند و روستای قره بلاغ، پرجمعیت‌ترین روستا در منطقه کاغذکنان محسوب می‌شود.

مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند و مذهبشان شیعه‌ی دوازده امامی است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

لَلَه لی (lələli)

لَلَی لی اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان قافلانکوه شرقی شهرستان میانه می باشد که بصورت لله لو به فارسی نوشته شده است.

از نظر لغوی «لَلَی لی» اسمی است که از واژه ی «لَلَی» به اضافه پسوند اسم ساز «لی» ساخته شده است.

لله در زبان ترکی به معنی «پرستار مرد، مردی که مربی با پرستار کودک است» می‌باشد. این واژه از زبان فارسی وارد زبان ترکی شده است.

«لی» در زبان ترکی آذربایجانی پسوندی اسم ساز می‌باشد و در اسامی ساخته شده با این پسوند، مناسبت مکان، کیفیت، مالکیت، عایله و فامیل را می‌رساند.

بنابراین آبادی للَه لی به معنی روستای دارای مربی کودک (للَه) می‌باشد. در صورتیکه اسم ساخته شده با این پسوند را اسم عایله و طایفه در نظر بگیریم در آنصورت آبادی لله لى یعنی آبادیی که افراد طایفه لله لی در آنجا ساکن شده‌اند خواهد بود.

جالب است بدانید که بعضی از طایفه های قدیم ساکن در آذربایجان و ایران بصورت اجدادی در حرفه‌ی خاصی مهارت داشته و به آن حرفه مشغول می شده‌اند مانند افراد طایفه‌ی مُوغ که در امور مذهبی و انجام تشریفات دینی مهارت داشته و بصورت شغل اجدادی به آن مشغول می شده‌اند. «هرودوت و سایر مورخان قدیم نشان می‌دهند که «موغ»ها که اولین روحانیون دین زرتشت بوده‌اند بصورت یک طایفه‌ی خاص در خاک قلمرو ماد زندگی می کرده‌اند.

روستای لَلَه لو (لَلَه لی)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از پیج: @lalalu_kandimiz

تصاویر از سادات کمالی، برگرفته از پیج: @miyaneh.images

تصاویر از آقای شهرام، برگرفته از پیج: @miyaneh.images

نقشه روستای لله لو

حتماً ببینید:  روستای کلیان (کلگان)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای لله لی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *