دنبال کردن ما

روستای مندجین (میندیجین)

روستای مندجین (میندیجین) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۳۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۷ خانوار است.

این روستا دارای طبیعت بکر و بسیار زیبا که تحت پوشش گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی می‌باشد. از جمله گونه‌های جانوری می‌توان به این موارد اشاره کرد: بزکوهی، کبک، گراز، خرگوش، روباه، شغال، گرگ، جوجه تیغی، خرس(منقرض شده)، پلنگ(منقرض شده).

مندجین از پر میوه‌ترین روستاهای میانه محسوب می‌شود. میوه‌هایی همچون: سیب،گلابی، به، انجیر، هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گیلاس، آلبالو و انگور در این روستا وجود دارد.

روستای مندجین (میندیجین)

محصولات

مندجین به دلیل هوای نیمه گرمسیری، خاک مناسب، نزدیکی به خلخال و طارم و همچنین باران زیاد و اهمیت رود بزرگ قزل اوزن انار زیادی دارد.

انار

انارهای درشت و یک اندازه و خوش طعم در این روستا بسیار است. روستاهای همسایه مندجین نظیر گاو، نمهیل و برندق نیز انار زیادی تولید می‌کنند. طارم یکی از قطب های تولید انار کشور است. ۷۰ درصد انار مندجین تبدیل به رب انار شده و روانه بازار می‌گردد.

زردآلو

بعد از انار زردآلو پرمحصولترین میوه این روستا است که کیفیت بالایی هم دارد . ۷۵ درصد زردآلوهای این روستا به مربا و قیسی تبدیل می‌شود.

توت

بعد از زردآلو توت بیشترین محصول را تولید می‌کند. توتی که بر روی درخت خشک می‌شود و روانه بازار می‌شود، ۱۰۰ درصد توت‌های این روستا به شیره توت و توت خشک تبدیل می‌شود.

انجیر

هر سال در این روستا ۸۰ تن انجیر تولید می‌شود. انجیر با کیفیت این روستا در خلخال و میانه نظیر ندارد. این انجیرها با گرفتن نور مستقیم خورشید و آبیاری مناسب با کیفیت می‌شوند. ۹۰ درصد انجیرها خشک و بقیه مصرف می‌شوند.

انگور

انگور روستای مندجین اندازه کیفیت انگور ملایر ومشگین شهر است. هر درخت در این روستا ۴۰ کیلو انگور می‌دهد. میانگین تولید سالانه انگور در این روستا ۵۰ تن است که ۱۰۰ درصد آن توسط بانوان کشمش، آبگوره و شیره انگور می‌شوند.

تمشک

تمشک این روستا از با کیفیت‌ترین تمشک‌های ایران است. این تمشک ها طعم خود را در بالاترین کیفیت در دست دارند. ۹۰ درصد تمشک‌ها مربا و بقیه در زمان رسیدگی به فروش می‌رود.

سیب

سیب این روستا از شیرین ترین سیب‌های ایران به شمار می‌رود. سیب‌های خوش رنگ و با کیفیت این روستا زبانزد مردم کاغذکنان است. ۱۰۰درصد سیب ها به فروش می‌رود و یا توسط خود اهالی میل می‌شود.

هلو

اگرچه درخت هلو در این روستا کم است ولی هرساله ۳۰ تن هلو از ۵۰ درخت به دست می‌آید. هلوهای درشت که هر دو در کنار هم نیم کیلو می‌شود. این هلوها صادر می‌شود.

گردو

این روستا دومین قطب تولید خشکبار شهرستان میانه است. گردو یکی از این محصولات خشکبار این روستا است. گردو و بادام که به هوای کاملا گرمسیری نیاز دارند در این روستا رشد خوبی دارند. طبق اعلام باغداران از هر درخت ۱۰ کیلوگرم گردو تولید می‌شود. میانگین تولید سالانه گردو در این روستا به ۴۰ تن می‌رسد.

به

به محصولی است که در این روستا به فراوانی یافت می‌شود. سالانه بیش از ۲۰ تن به دراین روستا تولید می‌شود. اکثر به‌ها توسط بانوان به مربا تبدیل می‌شوند.

گلابی

گلابی یک محصول تابستانه است و در این روستا کمیاب نیست. اگرچه در این روستا رشد خوبی ندارد ولی هرساله ۱۰۰ کیلوگرم در این روستا تولید می‌شود.

منبع نوشته: ویکی پدیا

روستای مندجین

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

میندیجین (Mindicin)

میندیجین اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان مرکزی شهرستان میانه می‌باشد.

اسم روستا در اصل مین تیگین بوده است که در اثر تبدیل حروف «ت» به «د» (مثل تبدیل تاش به داش) و تبدیل حرف «گ» به «ج» (مثل تبدیل زنگان به زنجان) به صورت مین دیجین در آمده است.

«مین تیگین» اسمی مرکب می‌باشد و از واژه‌های «مین» و «تیگین» درست شده است.

«مین» در زبان ترکی به معنی هزار می‌باشد. «تیگین» در زبان ترکی قدیم به معنی «شاهزاده» می‌باشد.

تیگین در اصل به معنای برده بوده است، بعدها این نام از بردگان (غلامان) به فرزندان افراسیاب انتقال یافت، آنان پدران خود را بزرگ می‌داشتند و به خاطر احترام هر وقت خطاب به پدران خود سخنی می‌گفتند یا چیزی می‌نوشتند با کوچک نشان دادن خود و بزرگ کردن پدرانشان می‌نوشتند «این بنده چنین کرد و چنان کرد» و بدینگونه این نام به تدریج بر روی آنان باقی ماند. اما برای جدا ساختن نام خود از نام بردگان لفظی به این کلمه می‌افزودند.

مانند گول تیگین، اسم سردار بزرگ و برادر حکمران گوی تورک‌ها که در سال ۷۳۱ میلادی چشم از جهان فرو بست و برادرش در بیان تأثرات و عشق و علاقه‌ی قلبی خود به او یادمان (کتیبه سنگی) گول تیگین را به یادگار گذاشت و سبک تگین (اسم پدر سلطان محمود غزنوی) که غلام آلب نگین بود، آلب نگین دختر خود را به او داد و (سبک تگین) پس از آلب تگین و پسرش، به فرمانروایی رسید.

بنابراین با توجه به مطالب فوق به نظر میندیجین (مین تیگین)، اسم شخص می‌باشد و از نظر لغوی به معنی شاهزاده هزار یا هزار شاهزاده می‌باشد و به احتمال قوی اسم یکی از منسوبان حاکمان قدیمی بوده است و این آبادی منسوب به شخص مین تیگین می‌باشد.

در بخش کاغذکنان میانه یک واژه ی دیگر هم ریشه با مین تیگین معروف است و آن ایزدیگین (ایزتیگین) می‌باشد. ایزدیگین یکی از نامهای قدیمی کاغذکنان می‌باشد به طوری که هنوز هم تعدادی از اهالی روستاهای کاغذکنان، آن را به کار می‌برند و به عنوان پسوند اسم فامیل در شناسنامه تعدادی از افراد کاغذکنانی الاصل به کار رفته است. در زبان ترکی قدیم «ایزی» به معنی سرور و آقا می‌باشد. بنابراین ایزی تگین (ایز تیگین، ایزدیگین) به معنی شاهزاده‌ی سرور و آقا می‌باشد و بر گرفته از اسم شخص صاحب منصبی به همین نام می‌باشد.

روستای مندجین (میندیجین)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی کاغذکنان skaghazkonan@

نقشه روستای مندجین

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای میندیجین میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

یک دیدگاه برای “روستای مندجین (میندیجین)

  1. روستای مندجین یکی از قدبمیتربن روستاهای بخش کاغذ کنان واهالی روستا و منطقه به نام مین دیگین میشناسند روستایی ییلاقی ودر سی و نه کیلومتری شهر آق کند(بخش کاغذ کنان) واقع است جاده انجا خاکی ودر بهار و زمستان به دلیل بارش باران و برف بسته میشود.از محصولات کشاورزی گوجه نگینی و میوه های اصلی روستا انجیر، انگور ،به ،توت وزردالو میباشد،رودخانه قزل اوزن از کنار روستا می گذرد.یک رودخانه فصلی دیگه ای هم از وسط باغات روستا در فصل زمستان تا اوایل خرداد ماه در جریان است روستای می دیگین دو قبرستان بزرگ دارد .جاهای دیدنی روستا کنار ساحل رودخانه قره داش و قیزیل قره و زردیان که پراز درختان توت و حاجت. داشی که در ارتفاع میباشد.(بالای روستا).همچنین برق و تلفن روستا اکثرا به دلیل وزش باد قطع میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *