16.67Mianeh

سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای ورزقان (ورزیقان)

روستای ورزقان (ورزیقان) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان مرکزی، واقع در بخش ترکمانچای شهرستان میانه و در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

سیب اصلی‌ترین محصول باغی ورزقان می‌باشد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۰۱۵ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۵۲ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

ورزقان (Vərzqan)

ورزقان اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان مرکزی شهرستان میانه می‌باشد که در گویش محاوره‌ای اهالی بومی بصورت ورزغان تلفظ می‌شود.

از نظر لغوی «ورزقان» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «ورز» و «قان» تشکیل شده است.

واژه‌ی ورز در اثر تبدیل حرف «ب» به حرف « و» از واژه برز ایجاد شده است مثل تبدیل «بار»( به معنی هست) به «وار»، همانطوری که در بخش برزی گفته شد برس و برزدر زبان ترکی قدیم به معنی «یوز پلنگ» می‌باشد.

«قان» در زبان ترکی قدیم به معنی «پدر، بابا، خان» بوده است.

واژه‌ی قان، امروزه در اثر تبدیل حرف «ق» به حرف «خ» به صورت خان ادا می‌گردد. اسم برزخان (ورزقان) همانند شیرخان (شیر خان) و شیر علی جزو اسامی مردان بوده است. در گذشته برای القای حس شجاعت و جنگاوری از اسم شیر و پلنگ در اسامی مردان استفاده می شده است.

به نظر اسم شخص فرض خان (فرزخان) و فرضعلی (فرزعلی)، نیز در اثر تبدیل حرف «ب» به حرف، «ف» (مثل تبدیل اسپهان و اسبهان به اسفهان یا اصفهان)، از واژه‌ی (برز) بوجود آمده است. شکل تلفظی قدیمی ورزقان، برسقان (بارسغان) بوده است. بارسغان «نام پسر افراسیاب و شهر بارسغان (شهری در ترکستان چین)، شهری که پسر افراسیاب بنا نمود» معنی شده است.

بنابراین با توجه به مطالب فوق اسم آبادی از اسم شخص برزخان گرفته شده است.

روستای ورزقان (ورزیقان)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای مهماندوست (مئهمان دوست)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای ورزیقان میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

یک دیدگاه برای “روستای ورزقان (ورزیقان)

  1. سلام در روستای ورزقان یک قلعه ای بوده که اکنون تخریب شده که هنوز بقایاش موجوده ویک حمام قدیمی که متاسفانه بر اثر جهل جماعت وکم توجهی مسعولین تخریب ودرمقداری از آن مسجد بنا گردید میخواستم بدونم که از اون قلعه اطلاعاتی دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *