15.54Mianeh

جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای ولستان (ولیستان)

روستای ولستان (ولیستان) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۸۷ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۵ خانوار است.

روستای ولستان

این روستا جنگلی و سرسبز است. روستای ولستان به دلیل کاشت درختان دیمی نیاز به آب زیادی ندارد، دراین روستا باران زیاد می‌بارد، خاک حاصلخیزی دارد و گرمای مطلوبی دارد و به همین دلیل جنگلی است.

گودره که در کل میانه معروف است همراه با باغداران دارای درختان زیادی مثل درخت انگور، انجیر، ازگیل، سیب، گلابی، آلبالو و گیلاس، به، زردآلو، زرشک آلو، هلو، توت، تمشک و… است و می‌توان از این درختان برداشت کرد چون آزاد است و صاحبی ندارد.

کمبود جمعیت در این روستا باعث شده برخی درختان باغی خشک یا میوه کم دهند. همچنین بعد از باغداری مردم این روستا به شغل کشت گندم مشغولند. گندم این روستا در هیچ کجای میانه نظیر ندارد. همچنین مردم این روستا به کشت کدو حلوایی، عدس، نخود، خیار، بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی، کدو، پیاز و… نیز عادت دارند.

همچنین دامپروری و پرورش طیور نیز در این روستا یکی دیگر از شغل‌های مردم است.

منبع نوشته: ویکی پدیا

روستای ولیستان

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

ولیستان (Valistan)

ولیستان اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان مرکزی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت ولستان به فارسی نوشته می‌شود.

«ولیستان» اسمی است که از واژه‌ی «ول» به اضافه‌ی پسوند «ستان» ساخته شده است که برای سهولت در تلفظ حرف «ی» قبل از پسوند «ستان» اضافه شده است.

«ول»، در اثر تبدیل حرف «ب» به حرف «و» از «بل» ایجاد شده است. «بل» مخفف واژه‌ی بال می‌باشد. یکی از معانی بال در زبان ترکی قدیم، «بالای به معنی قامت و فوق» می‌باشد.

«ستان» پسوندی اسم ساز و مأخوذ از زبان فارسی می‌باشد که در اسامی ساخته شده مفهوم مکانی را که در آنجا چیزی یا ملتی زیاد است، می‌رساند.

به نظر نگارنده شکل اولیه‌ی اسم آبادی بالاستان بوده است که در اثر تغییر حروف و مخفف سازی بصورت والاستان و ولستان (ولیستان) تغییر نموده است.

واژه‌ی «بالا» نیز به معنی «فوق و بلندی» می‌باشد. اسامی اشخاص بالاخان، بالاجا، بالاآغا (بال آغا) و اسم شهر بالا کند از واژه‌ی فوق ساخته شده است.

بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی اسم آبادی، روستایی است که دارای بلندی‌های زیاد می‌باشد.

روستای ولستان (ولیستان)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی کاغذکنان skaghazkonan@

نقشه روستای ولستان

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای ولیستان میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *