دنبال کردن ما

روستای کسجین (کیسه یین)

روستای کسجین (کیسه یین) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ تپه غربی بخش ترکمنچای شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۴۴ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۹ خانوار است.

کیسه یین

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

کیسه یین (Kiseyin)

کیسِه یین اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان اوچ تپه‌ی غربی شهرستان میانه می‌باشد که به صورت تغییر داده شده‌ی کسجین به فارسی نوشته شده است.

در صورتی که اسم اولیه‌ی روستا را با تلفظ امروزی آن یکسان در نظر بگیریم در آن صورت «کیسه یین اسمی» خواهد بود که از «کیسه» به اضافه‌ی پسوند «ین» ساخته شده است.

«کیس» به معنای چین و چروک می‌باشد و به صورت اسم و صفت بکار می‌رود.

پسوند «ه» در زبان ترکی آذربایجانی یکی از پسوندهای فعل ساز می‌باشد که با اضافه شدن به اسم و صفت فعل می‌سازد مثل: ال + ه = اله (ریشه فعلی اله مک به معنی غربال کردن).

بنابراین با اضافه شدن پسوند فعل ساز «ه» به واژه کیس، کیسه، ریشه فعلی (مصدر آن کیسه مک به معنای دوختن در و دهانه گونی و امثالهم می‌باشد) ایجاد می‌گردد که با اضافه شدن پسوند اسم ساز «ین» به آن اسم جدید کیسه ین ساخته می‌شود.

«ین» پسوند اسم ساز در زبان ترکی آذربایجانی است که موقع اضافه شدن به ریشه‌ی فعلی اسم می‌سازد مثل: اکین – بیچین و غیره.

در زبان ترکی محاوره‌ای موقع اضافه شدن پسوند «ین» به کلماتی که هجای آنها با حرف صدادار ختم میشود حرف «ی» پسوند بصورت دو گانه ادا می‌گردد مثل: لوله یین و گومه یین.

بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی اسم آبادی، روستای ایجاد شده در مجاورت محل چین خورده‌ی زمین خواهد بود.

روستای کسجین (کیسه یین)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی آنایوردوم کسجین anayurdomkesejin@

نقشه روستای کسجین

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای کیسه یین میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *