17.86Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای کندوان (کندووان)

روستای کندوان (کندووان) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۲۹۰ نفر و تعداد خانوار آن، ۹۷ خانوار است.

امامزاده سید محمد به لحاظ شهرت، دومین امامزاده شهرستان میانه است که در این روستا قرار دارد و همچنین امامزاده سیده ام کلثوم (علیها السلام) که به اعتقاد اهالی محل، بانو سیده ام کلثوم (علیها السلام) خواهر امامزاده سید محمد (علیه السلام)، مدفون در مجاورت روستای کندوان است. مرقد این خواهر و برادر از محبوبیت خاصی در بین مردم منطقه برخوردار است.

حتماً ببینید:  امامزاده محمد (ع) روستای کندوان
حتماً ببینید:  امامزاده سیده ام کلثوم (ع) روستای کندوان

روستای کندوان (کندووان)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

کندووان (Kənduvan)

کندووان اسم یکی از بخشهای شهرستان میانه و همچنین اسم یک دهستان و اسم یک روستا در بخش کندوان شهرستان میانه می‌باشد.

با در نظر گرفتن تلفظ صحیح اسم روستا در بین اهالی بومی به این نتیجه می‌رسیم که واژه‌ی کندو وان از سه بخش کن (کند) + دو + آن تشکیل شده است.

کن در زبان ترکی قدیم مخفف واژه‌ی کند بوده است. «کن، در سرزمین‌های شرقی به شهر و آبادی گفته می‌شود، مخفف کلمه‌ی کند می‌باشد.» کند در زبان ترکی آذربایجانی معاصر به معنی روستا و قریه می‌باشد.

در زبان ترکی قدیم و در زبان‌های ترکی دیگر مثل: ترکی اوزبکی و استانبولی و تعداد دیگری از زبان‌های ترکی کند به معنای شهر نیز می‌باشد به عنوان مثال تاشکند(داش کند) واقع در ازبکستان و بالیق کندی (از شهرهای قدیم ترکستان چین و باش کند به معنی پایتخت در زبان ترکی استانبولی.

واژه‌ی «دو» در اثر تبدیل حرف «ت» به حرف «د» از واژه‌ی تو ایجاد شده است.

«تو» در بسیاری از زبان‌های ترکی به معنی کوه می‌باشد.

«ان» در زبان ترکی بیانگر سرزمین، اجتماع و مکان و تجمع می‌باشد.

بنابراین با توجه به مطالب فوق کندووان به معنی سرزمین و دیار آبادی‌ها و کوه‌ها خواهد بود. در نظر گرفتن وجود ارتفاعات بوزگوش و آبادی‌های متراکم در این منطقه، این اسم را زیبنده ی این منطقه کرده است.

نقشه روستای کندوان

حتماً ببینید:  روستای ماهی آباد (مئی هاوا)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای کندووان میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *