دنبال کردن ما

روستای کوهسالار سفلی (آشاغی کوسالار)

روستای کوهسالار سفلی (آشاغی کوسالار) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان مرکزی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۹۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۵ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

کوسالار(Kosalar)

کوسالار اسم دو روستا در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان مرکزی شهرستان میانه می‌باشد که باصفات آشاغی و یوخاری به معنای پایین و بالا مشخص شده‌اند.

اسم این روستاها به صورت تحریف شده‌ی کوهسالار پایین و بالا نوشته شده است.

«کوسالار» اسمی است که از واژه‌ی « کوسا» به اضافه‌ی علامت جمع «لار» ساخته شده است.

کوْسا در زبان ترکی آذربایجانی به معنی «کم ریش و کوسه می‌باشد».

در آذربایجان در آستانه عید نوروز یک نوع مراسم و آئین مردمی برگزار می‌شود که به آن «کوسا-کوسا» و یا «کئچل، کوسا» می‌گویند و در آن شخصیت کوسا و کنچل مظهر زمستان و بز مظهر بهار می‌باشد چرا که در زمستان، درختان برگ‌ها و طبیعت سبزه‌های خود را از دست می‌دهند و مانند صورت کوسا و سر کچل لخت و عور می‌گردند ولی با آمدن بهار، برگ درختان و سبزه‌های دشت و دمن به مانند ریش بزها انبوه شده و مجددا رویش پیدا می‌کنند و سرسبزی و برکت به طبیعت باز می‌گردد.

بنابراین با توجه به مطالب فوق کوساها جزو شخصیت‌های آیینی و مردم پسند در آذربایجان بوده و به افتخار آنها ابادی فوق به این شخصیت آیینی منسوب شده است.

مشابه این امر در مورد سیدها و صوفی ها نیز تکرار شده و به نام آنها نیز آبادی منسوب شده است (روستای سییدلر وروستای صوفی لار).

روستای کوهسالار سفلی (آشاغی کوسالار)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

نقشه روستای کوهسالار سفلی

تصاویر از آقای وحید اسدی برگرفته از پیج: @miyaneh.images

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای کوهسالارسفلی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *