24.19Mianeh

پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای گاوانی (یاوانی)

روستای گاوانی (یاوانی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. این روستا در فاصله ۳۷ کیلومتری از شهر میانه واقع شده است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۲۱ نفر و تعداد خانوار آن، ۸ خانوار است.

از مناطق گردشگری زیبای این روستا می‌توان به آبشارهای: پلنگ، هنری شری، قرمزی قوم و رزور و همچنین چشمه‌ی اوچوق اشاره کرد که در ادامه می‌توانید فیلم‌هایی از این مناظر زیبا را مشاهده کنید.

روستای یاوانی

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

گاوانی (Gavanı)

گاوانی اسم روستایی در بخش مرکزی، دهستان گرمه‌ی جنوبی شهرستان میانه می‌باشد که در گویش محاوره‌ای شهرستان میانه، با تبدیل حرف «گ» به حرف «ی» بصورت یاوانی نیز تلفظ می‌گردد. همانطوریکه تعدادی از افراد بومی اسم آبادی را گوْوانی تلفظ می‌کنند، به نظر نگارنده شکل اولیه‌ی اسم آبادی گوْوانلی بوده است که به علت تبدیل حرف «ل» به حرف «ن» در گویش شهرستان میانه (مثل تبدیل یوشانلی به یوشاننی) بصورت گوواننی و سپس برای سهولت تلفظ و کثرت کاربرد بصورت گووانی در آمده است.

«گوْوانلی» اسمی است که از واژه‌ی «گوْوان» به اضافه‌ی پسوند «لی» ساخته شده است.

«گوْوان» نیز از واژه‌های «گوْو» و «آن» ساخته شده است.

همانطوریکه در بخش گوْو ذکر گردید، گوْو و سایر اشکال فونتیکی آن از واژه‌ی باستانی گوگی ایجاد شده‌اند که یکی از معانی آن «بزرگ و درشت اندام» می‌باشد.

واژه‌ی قدیمی «گَو» با «گُو» که در زبان فارسی به معنی «دلیر، پهلوان و بزرگ» می‌باشد با این واژه مربوط بوده و اسم پهلوان نامی شاهنامه (گیو) از همین ریشه ساخته شده است.

«ان» در زبان ترکی به معنی «مکان، تجمع، اجتماع و کثرت» می‌باشد.

«لی» در زبان ترکی آذربایجانی پسوندی اسم ساز و صفت ساز می‌باشد که در اسامی ساخته شده، مناسبت مکان، کیفیت، مالکیت، عایله و خانواده را می‌رساند.

بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی اسم آبادی، روستای دارای پهلوانان درشت اندام بوده و احتمالا اسم آبادی از اسم طایفه‌ی گوْوان لی اقتباس شده است.

روستای گاوانی (یاوانی)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر ارسالی از آقای پیمان حامدی

نقشه روستای گاوانی

حتماً ببینید:  روستای تلوار بلاغی (تالوار بولاغی)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌ یاوانی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *