دنبال کردن ما

روستای گل تپه خیرآباد (گول تپه خیرآوا)

روستای گل تپه خیرآباد (گول تپه خیرآوا) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۲۴ نفر و تعداد خانوار آن، ۴۱ خانوار است.

روستای گل تپه خیرآباد

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

گول تپه (Gültəpə)

اسم دو روستا در بخش کاغذکنان شهرستان میانه، گول تپه می‌باشد. یکی از آنها یعنی «گول تپه حسن آباد» در دهستان قافلانکوه شرقی و دومی «گول تپه خیر آباد» در دهستان کاغذکنان مرکزی واقع می‌باشد.

«گول» معادل واژه‌ی گل در زبان فارسی می‌باشد. در فرهنگ لغات آذربایجانی فارسی در مقابل واژه‌ی گول معانی؛ «گل، نقش و نگار، زیبا، قشنگ و خوب» نوشته شده است.

این واژه در قرون گذشته مشخص کننده‌ی نام قومی از التصاقی زبان‌ها بوده است. در ارتباط با واژه‌ی گول نام روستای گولان (گول + ان) از توابع دهستان بافت شهرستان هوراند قابل تعمق است که به معنی مکان و سرزمین گول می‌باشد.

بنابراین گول تپه به معنی تپه‌ی زیبا و قشنگ و یا تپه‌ی منسوب به قوم گول خواهد بود.

در مورد کلمه‌ی تپه در بخش اوچ تپه توضیحات کافی داده شده است. در صورتیکه گول را شکل تلفظی دیگر واژه‌ی کول در نظر بگیریم. در آنصورت کول تپه به معنی تپه‌ی خاکستر و یا خاکستری خواهد بود.

این دو آبادی بعلت واقع شدن در مجاورت روستاهای حسن آباد و خیر آباد به این روستاها منسوب شده و بصورت گول تپه حسن آباد و گول تپه خیر آباد نامگذاری شده‌اند.

روستای گل تپه خیرآباد (گول تپه خیرآوا)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی کاغذکنان skaghazkonan@

نقشه روستای گل تپه خیرآباد

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای گول تپه خیرآوا میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *