دنبال کردن ما

روستای گل گلاب (گیل گیلاب)

روستای گل گلاب (گیل گیلاب) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۴۸ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۲ خانوار است.

روستای گل گلاب (گیل گیلاب)

این روستا در خوش آب و هواترین بخش کاغذکنان قرار دارد که با مرکز شهرستان میانه نزدیک ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. اگر شهر میانه، زنجان و خلخال را سه راس یک مثلث در نظر بگیرد این روستا تقریباً در نقطه مرکز این مثلث واقع شده‌است.

راه آن نیز بعد از زنجان و نرسیده به میانه (سه راه سرچم) جدا می‌شود و بعد از عبور روستاهای آقکند و قره بلاغ و یانبلاغ به این روستا می‌رسد. ادامه این راه به هشتچین از توابع خلخال رفته و از آنجا به خلخال و اردبیل راه دارد. به دلیل کوهستانی بودن این مسیر بیشتر مسافران اردبیل از سمت رشت به این استان سفر می‌کنند.

روستای گل گلاب در کیلومتر ۴۰ جاده سرچم به اردبیل سمت راست جاده واقع شده‌است و تنها ۱۰۰ متر با این راه فاصله دارد با بهره برداری از این جاده که از تقاطع جاده قدیم می‌گذرد اهال این روستا برای دسترسی به مزارع کشاورزی خود و همچنین عبور و مرور دامهای خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند و به ناچار باید از میان خودروهای عبوری تردد کنند.

مردمان این روستا به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند. بیشتر زمین‌های کشاورزی روستای گل گلاب به صورت دیم می‌باشد و محصولاتی از قبیل گندم، جو، نخود و عدس کشت می‌شود.

گاو و گوسفند نیز عمده دام‌های نگهداری در این منطقه‌است. با توجه به نوع پوشش گیاهی و آب و هوای کوهستانی روستای گل گلاب محصولات کشاورزی و باغی ارگانیک و باکیفیتی دارد فراورده‌های دامی با کیفیت چشمه‌های طبیعی جوشان و خنک روستا قابل توجه است تعداد خانوار در روستای گل گلاب متغیر است.

به دلیل سرد و کوهستانی بودن و عدم اشتغال جوانان روستا، بیشتر جمعیت این روستا به تهران و شهرهای اطرافش مهاجرت کرده‌اند البته با توجه به زیر ساخت‌های جدیدی که در روستا ایجاد شده بیشتر اهالی از ابتدای فصل بهار تا پایان مهر و آبان که کار کشاورزی تمام شود در روستا اقامت دارند.

به‌طور کلی در این روستا فقط ۲۲ خانوار به شکل دایم اقامت دارند. فاصله روستای گل گلاب تا اردبیل ۱۵۰ کیلومتر می‌باشد بهترین زمان سفر برای استفاده از طبیعت زیبا و سبز روستای گل گلاب از اوایل اردیبهشت تا پایان تیر ماه می‌باشد که در صورت اقامت شبانه حتماً به وسایل گرمایی و لباس گرم نیاز خواهید داشت البته سایر فصل‌های نیز جذابیت خاص خودش را دارد روستای دیگری نیز به نام گل گلاب در ۵ کیلومتری هشجین خلخال واقع است. که با این روستا اشتباه نشود.

منبع نوشته: ویکی پدیا

روستای گل گلاب

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

گیل گیلاب (Gilgilab)

گیل گیلاب اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان شمالی شهرستان میانه می‌باشد که به صورت گل گلاب به فارسی نوشته شده است.

«گیل گیلاب» اسمی است که از واژه‌ی «گیل گیل» و پسوند «اب» ساخته شده است.

با مراجعه به منابع نوشته شده، معلوم می‌گردد که «گیل»ها (و به تبع آن «گیل گیله‌ها) طوایفی از ترک‌ها بوده‌اند.»، در کتاب آلتایلاردان سهندیمیزه، نوشته آقای امید نیایش، «لیق»ها و «گیل»ها از طوایف ساکن در آلبان ذکر شده‌اند و براساس نوشته استرابون این دو طایفه از ایشکوزها (ایچغوز، ایچ اوغوز) دانسته شده‌اند.

در لغتنامه‌ی دهخدا به نقل از جغرافیای سیاسی کیهان، گیل، «اسم طوایفی است که در ولایت گیلان در کوه‌های شمالی، یعنی خلخال و طارم سکنی داشته‌اند و یونانی‌ها آنها را کادوسی می‌نامیدند» معنی شده است.

در کتاب آذربایجان در سیر تاریخ ایران نوشته‌ی رحیم رئیس نیا از وجود حصارهای دفاعی به نام «استحکامات گیل گیل چای» در آلبان (قسمت‌هایی از آذربایجان قدیم) نام برده شده است که از ساحل دریای خزر تا شاخه‌های قفقاز ادامه داشته است.

«اب» مخفف آباد می‌باشد که در زبان ترکی آذربایجانی بصورت پسوند نام محله، ده و شهر بکار برده می‌شود.

بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی اسم آبادی، روستای منسوب به طایفه ی قدیمی گیل گیل می‌باشد.

اسم یکی از روستاهای هروآباد خلخال نیز گیل گیلاب می‌باشد. در اسامی روستاهای گیلان ده در اردبیل، روستای گیل در شهرستان قیدار، گیل آباد در شهرستان ساری و اسم محله شیش گیلان در شهر تبریز نیز از اسم طایفه‌ی گیل استفاده شده است.

از نظر لغوی در زبان ترکی آذربایجانی معاصر «گیل» به معنای «گل سر شور» می‌باشد که قبل از رایج شدن شامپو و صابون برای شستن موی سر از آن استفاده می‌کردند.

«در گویش محلی مناطقی از مرند، گیل به مفهوم حبه و جمع تعدادی از هسته هاست» با دقت در معانی گیله (حبه‌ی انگور و امثالهم) و گیلاس، گیل + آس (ریشه‌ی آسماق به معنی آویزان کردن از بلندی) و همچنین خصوصیات فیزیکی گل سرشور که بصورت هسته هسته و گلوله گلوله می‌باشد به این نتیجه می‌رسیم که مفهوم لغوی اسم طایفه گیل، طایفه‌ای که از هسته‌های متعدد تشکیل شده است، خواهد بود و تکرار واژه‌ی گیل در اسم گیل گیل و عدد شش (شیش) در اسم محله شیش گیلان نیز همین مفهوم را می‌رساند.

روستای گل گلاب (گیل گیلاب)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی کاغذکنان skaghazkonan@

نقشه روستای گل گلاب

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای گیل گیلاب میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *