دنبال کردن ما

روستای ینگی کند (یئنگی کند)

روستای ینگی کند (یئنگی کند) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی، واقع در بخش کاغذکنان شهرستان میانه قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۶۰ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۹ خانوار است.

روستای ینگی کند (یئنگی کند)

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

یئنگی کند (Yengi Kənd) یئنگی کندی (Yengi Kəndi) یئنگ آباد (Yengabad)

اسم چهار روستا از توابع شهرستان میانه با واژه‌ی «یئنگی» در ارتباط می باشد.

روستای یئنگی کند در بخش مرکزی، دهستان گرمه ی جنوبی و روستای یئنگی کندی در بخش کاغذکنان دهستان کاغذکنان مرکزی واقع می‌باشند و در زبان محاوره‌ای بصورت ینی کند و ینی کندی تلفظ می گردند.

روستاهای داغ یئنگ آباد در بخش مرکزی، دهستان کوله بوز شرقی و چای یئنگ آباد در بخش مرکزی، دهستان شیخ در آباد واقع می‌باشد.

«یئنگی» در زبان ترکی به معنی «نو، جدید، تازه» می‌باشد. یئنگی ایل به معنی سال جدید از همین واژه ساخته شده است. واژه‌ی کند در زبان ترکی آذربایجانی به معنی روستا و قریه و آبادی می‌باشد. «آباد» در زبان ترکی آذربایجانی به معنی «آباد، دایر و برقرار بوده و پسوند نام محله و شهر و ده بکار می‌رود.»

نیاکان ما آبادی‌هایی را که در جوار آبادی‌های باستانی ایجاد می‌کرده‌اند با واژه‌های قدیمی «یئنگی» و «ته زه (تزه)» مشخص می‌کرده‌اند بنابراین یئنگی کند به معنی آبادی جدید بوده و یئنگی کندی به معنی آبادی منسوب به تازه و تازگی خواهد بود.

بعلت وجود دو روستای هم اسم در مجاورت هم در بخش مرکزی با توجه به موقعیت جغرافیائی آنها اولی را به علت واقع شدن در دامنه کوه دئم داغ، داغ یئنگ آباد و دومی را به علت واقع شدن در مجاورت رود قارانقو، چای یئنگ آباد نامگذاری کرده‌اند.

واژه‌ی قدیمی یئنگی امروزه بصورت یئنی به معنای جدید بکار می‌رود و فعل یئنی لشمک به معنای تازه شدن از همین ریشه ساخته شده است.

روستای ینگی کند (یئنگی کند)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی کاغذکنان @skaghazkonan

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای یئنگی کند میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *