20.8Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روش صحیح شارژ کردن باتری گوشی موبایل

روش صحیح شارژ کردن باتری گوشی موبایل

باتری هایی که امروزه در موبایل های هوشمند استفاده می شوند ،قانوناً باید بین ۳ تا ۵ سال کار کنند و دوام داشته باشند. اما باتری که ۵ سال کار کرده است طبیعتاً به اندازه باتری که نو باشد در خود شارژ نگه نمی دارد. این سوال برای همه پیش می آید که چرا بعد از گذشت زمان کارایی باتری موبایل کم می شود و به مرور زمان باتری شارژ کمتری نگه می دارد.
این موضوع به عوامل گوناگونی بستگی دارد، که از بین آنها روش صحیح شارژ کردن باتری را نباید نادیده گرفت. زمان مناسبی که باید باتری شارژ شود، حداقل و حداکثر شارژ برای یک باتری، خالی شدن های مکرر باتری تمام این موارد به نوع عملکرد باتری و عمر باتری تاثیر می گذارند.

 

آیا ۰٪ شدن باتری گوشی موبایل برای آن مضر می باشد؟

هیچ وقت نباید اجازه دهید که باتری موبایل به ۰% رسیده و کاملا خالی شود؛ زیرا برای باتری هایی که در حال حاضر در گوشی ها به کار برده می شود بسیار مضر است فشار زیادی وارد می کند. هر بار خالی شدن کامل باتری آن یک چرخه کامل شارژ نامیده می‌شود. تعداد چرخه‌های شارژ یک باتری نشانه‌ای برای تعیین عمر باتری می باشد. به طور مثال ممکن است چرخه شارژ باتری ها ۵۰۰ و بعضی باتری ها ۱۰۰ باشد در نتیجه خالی شدن شارژ باتری، به باتری بسیار آسیب می زند،

 

نظر بعضی کارشناسان درباره شارژ باتری این است که؛ اگر در سال یک بار شارژ باتری کاملا خالی شود مشکلی ندارد و باتری دوباره از نوع کالیبره می‌شود. اما درباره درستی این قضیه اختلاف نظر وجود دارد.

 

آیا می شود باتری گوشی را ۱۰۰٪ شارژ کرد؟

امروزه در اکثر موبایل های هوشمند اینگونه است که وقتی باتری موبایل کاملا شارژ میشود گوشی های هوشمند به صورت خودکار جریان را قطع می کند. پس اگر پس از شارژ کامل باتری فراموش کردین که آن را از شارژ بیرون بکشید باتری گوشی شما دچار آسیب نمی شود. اما اگر قرار است که باتری ساعت ها در شارژ باقی بماند درپوش باتری را جدا کرده تا مانع از گرم شدن زیاد باتری شود ، زیرا با بالا رفتن دمای باتری عملکرد و باتری نیز دچار اختلال می شود.

چه زمانی برای شارژ کردن باتری مناسب است؟

بهترین زمان برای شارژ باتری زمانی است که باتری به کمتر از ۵۰ درصد رسیده باشد تا ۲۰ درصد نیز برای شارژ باتری موردی ندارد. اما اگر از ۲۰ درصد کمتر شود برای باتری مضر است.

۱۰۰ درصد شدن شارژ باتری برای باتری های کنونی مضر نمی‌باشد اما شارژ ۹۰ درصد برای جلوگیری از افزایش دمای باطری مناسب تر است البته گرمای کم و کوتاه مدت بر باتری هیچ تاثیری نخواهد داشت.

 

باتری نو در ابتدا باید چند ساعت در شارژ بماند؟

برخلاف باوری که در بین مردم رایج است که باید باتری نو چندین ساعت در برق باشد همین که باتری به ۱۰۰ درصد برسد کافی است .و در شارژ باقی ماندن باتری برای چند ساعت اصلا لازم نیست.

 

آیا سریع شارژ شدن باتری به گوشی آسیب می زند؟

بیشتر گوشی‌های هوشمند کنونی، قابلیت شارژ شدن سریع را دارند. اما با این حال شرکت های سازنده آنها داخل جعبه گوشی بیشتر شارژرهای کم سرعت تری قرار می دهند. از استانداردترین شارژ سریع که بسیار رایج نیز می باشد کوییک شارژ است اما بسیاری از شرکت های سازنده گوشی یک سری استانداردهای مختص به خود را دارند که حتی از کوییک شارژها نیز سریع تر می باشند.از جمله شارژر های که داری استاندارد خود هستند شارژر سامسونگ می باشد.

شارژ سریع باتری، فناوری مضری نیست. اما گرمایی که از شارژ شدن سریع باتری جاصل می شود می تواند عمر باتری را نسبت به زمانی که باتری به طور عادی شارژ می شود کاهش دهد.

لازم به ذکر است که ؛همانطور که دمای بالا برای باتری ضرر دارد دمای پایین نیز همین طور می باشد.

بنابراین باتری را نباید در شرایطی قرار داد که زیاد گرم یا زیاد سرد باشد.

آیا می شود از هرنوع شارژری استفاده کرد؟

استفاده از شارژر های ارزان به گوشی آسیب می رساند. همچنین در مواردی پیش آمده که این شارژرها اتش گرفته است.هم چنین اگر به کیفیت باتری و شارژر اطمینان کامل ندارید. به هیچ عنوان هنگام شارژ از گوشی استفاده نکنید.از جمله شارژهای که حتما باید با کیفیت باشند شارژر آیفون وشارژر سامسونگ هست که در صورتی که باکیفیت نباشند به گوشی آسیب وارد می شود.

چند توصیه درباره نگهداری باتری های بدون استفاده

باتری های یون لیتیومی را برای مدت بسیار زیادی در وضعیت صفر درصد یا کاملا خالی نگهداری نکنید. اگر می خواهید برای مدتی از یک باتری استفاده نکنید آنرا حداقل تا ۵۰ درصد شارژ کنید، وقتی یک باتری بلا استفاده میشود در هر ماه حدود ۵ تا ۱۰ درصد باتری خالی میکند بنابراین اگر در مدت زمان زیادی در حالت ۰٪ باشد ممکن است اصلاً نتواند در شارژ نگه دارد.

حتماً ببینید:  راهکارهای لینک سازی که در سال ۱۴۰۳ موثر هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *