17.31Mianeh

سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

شهری در ایران با قدمت ۷۳۰ سال پیش از میلاد!

ایران زمین، سرزمینی با هزاران سال قدمت، یکی از کهن ترین تمدن های بشری به شمار می رود. اگر از شما بپرسیم قدیمی ترین شهر های ایران کدام شهر ها هستند، به احتمال زیاد، شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و … به ذهن شما خطور می کند. درست است که این شهر ها، از قدیمی ترین شهر های ایران محسوب می شوند اما شهرهای کهن دیگری نیز در ایران وجود دارند که به لحاظ تاریخی، دست کمی از این شهر ها ندارند. یکی از این شهر های کهن، شهر میانه واقع در استان آذربایجان شرقی است که قدمت تاریخی آن، به ۷۳۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد.میانه در طول تاریخ در بین سلسله های مختلفی مانند ماد، هخامنشیان، آتروپاتن دست به دست گشته و زمانی، بخشی از سرزمین قوم ساگارتی بوده است. کتیبه‌های آشوری و اورارتویی در بعضی مناطق آذربایجان، و همچنین آثار باستانی و مجسمه‌های سفالی کشف شده در شهرستان میانه، قدمت تاریخی آن را به دوره‌های پیش از تشکیل دولت ماد می‌رساند.به دنبال حفاری‌هایی که در سال ۱۳۵۲ و در یکی از روستاهای اطراف میانه به نام آرموداق صورت گرفت، یک مجسمه سفالین مربوط به دوره ساسانیان کشف شد.در کتاب‌های تاریخی و سفرنامه‌های جهانگردان، این شهرستان به نام میانج ثبت شده بود.به دلیل اینکه این شهرستان، در خط مرزی دو سرزمین ماد و پارت قرار گرفته بود، و هم اکنون نیز در میان دو شهر مراغه و تبریز قرار دارد، این شهرستان به نام میانه، نامگذاری شده است.

شهری در ایران با قدمت ۷۳۰ سال پیش از میلاد!

میانه کجاست؟

شهرستان میانه، در۱۶۵ کیلومتری تبریز واقع‌شده که از سمت شمال، با شهرستان سراب، از سمت شرق با استان اردبیل، از غرب با شهرستان‌های بستان‌آباد، هشترود و چاراویماق و از جنوب نیز، با استان زنجان همجوار است.میانه، شرقی‌ترین شهر استان آذربایجان شرقی است که به عنوان دروازه این استان شناخته می شود.

 

مکان های دیدنی میانه

شهرستان میانه، به عنوان یکی از کهن ترین شهر های ایران، دارای آثار طبیعی و تاریخی بسیاری است که در این مقاله به چند نمونه از آن ها، اشاره می کنیم:

 

  • پل شهر چای:پل شهر چای میانه در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر میانه قرار گرفته است. قدمت این پل، طبق سفرنامه‌ها و متون تاریخی، به دوره صفویان بر می گردد. این پل، در طی سالیان متوالی، مکرراً مورد تعمیر قرار گرفته است. پل شهر چای، دارای طولی بالغ بر ۲۶۰ متر و عرض ۹.۷ متر است.این اثر تاریخی، در مرداد ماه ۱۳۴۸، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

مسجد سنگی ترک

 

  • مسجد سنگی:این مسجد،در ۲۹ کیلومتری شمال شرق میانه واقع شده و از آثار تاریخی مهم آذربایجان شرقی به شمار می رود. بیشتر قسمت های این مسجد، از مصالح سنگی ساخته شده است. مسجد سنگی میانه، نمایانگر تاریخ درخشان هنر معماری اسلامی در طی قرون گذشته است. کنده کاری‌های زیبا و چشم نواز و کتیبه‌هایی به خط نستعلیق، محراب و ستون‌های این مسجد، به شکلی منحصر به فرد و زیبا، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.این مسجد از۱۰ قسمت مجزا تشکیل شده است.ساختمان اصلی آن، که تماماً از سنگ ساخته شده و شبستانهای آن که بعدها با آجر ساخته شده اند. قدمت مسجد سنگی، متعلق به اواخر دوره ایلخانی است که هم اکنون، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.اگر به  بازدید از آثار تاریخی و دیدنی سراسر جهان علاقه مندید، ما به شما، تور ترکیه قیمت باور نکردنی پیشنهاد می کنیم.برای مشاهده این پیشنهاد شگفت انگیز لینک  را لمس کنید.

 

  • پل دختر:پل دختر یا قیز کورپوسی، یکی دیگر از جاهای دیدنی میانه است که در فاصله‌ ۲۰ کیلومتری میانه و بر روی رودخانه‌ قزل‌اوزون، قرار گرفته است.این پل، دارای سه دهانه‌ بزرگ، پایه‌هایی آجری محکمی است که روی آب‌ برهای سنگی قرار دارد. داخل پایه‌های آجری، اتاق‌های کوچکی را می توان مشاهده کرد که با ظرافت و هنرمندی بسیاری ساخته شده اند که در نگاه اول به این پل، توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.پل تاریخی دختر، در روزگاران گذشته، به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، از بناهای کلیدی و پر اهمیت در اتصال غرب به شرق، در جهان قلمداد می شده است.

 

  • کاروانسرای جمال آباد:این بنای تاریخی در کنار روستای جمال‌آباد، واقع در ۳۵ کیلومتری شهر میانه می باشد که در سال ۱۰۶۵ هجری قمری بنا شده‌است.این کاروانسرا، در تاریخ ۷۳۳ هجری قمری، به دست غیاث الدین محمد، وزیر سلطان ابوسعید، سلطان مغول ساخته شده‌ است. کاروانسرای جمال آباد، دارای یک حیاط مرکزی و چهار ایوان است که در اطراف آن قرار گرفته اند. سر در این بنا، دارای دو طبقه است و چهار برج در چهار گوشه آن، واقع شده است.این اثر تاریخی نیز در مهرماه سال۱۳۸۱، به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است.

 

  • بازار میانه: این بازار، یکی از بازارهای محبوب در شهر میانه است. در بازار میانه، به راحتی می توان تمام وسایل مورد نیاز را تهیه کرد. در این بازار، فروشگاه های متنوعی اعم از پوشاک، لوازم خانگی، کیف و کفش و … وجود دارد.

سوغات میانه

شهرستان میانه، علاوه بر جاهای دیدنی بسیار، سوغاتی های پرطرفداری دارد که در اینجا به چند نمونه از آن ها، اشاره می کنیم:

  • ایشلی فطیر
  • برنج میانه (دو یو)
  • سیب(آلما)
  • سؤپؤرگه (جارو )
  • کمبوزه
  • عسل
  • لبنیات (قاتیق، خامه، پنیر، ماست و…)
  • سوماک(نوعی زیرانداز سبک)
  • گلیم و قالی میانه

 

حتماً ببینید:  شرایط جدید طرح خدمت سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *