27.17Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

قلعه سنگی کاغذکنان (داش قالا)

قلعه سنگی کاغذکنان

قلعه سنگی کاغذکنان (داش قالا) _ این قلعه‌ی باستانی در شمال کاغذکنان در نزدیکی منطقه‌ی دره‌ای قزل اوزن و در روستایی به همین نام قرار دارد.

این قلعه بر روی صخره‌ای یک پارچه بنا شده است که همچون جزیره‌ای کل قلعه را از طبیعت پیرامون آن جدا می‌سازد.

اطراف آن را باغ های میوه و صخره‌ها و دره های عظیم با چشم انداز رویایی و زیبا احاطه کرده است. تنها راه نفوذش، راه پله‌ای است که بصورت دست کن و از تراشیدن قسمتی از دیواره آن بوجود آمده است.
این قلعه از قلعه‌های تاریخی کاغذکنان می‌باشد و در گذشته همچون دژی مستحکم و طبیعی کاغذکنان را از دست مهاجمان و اشرار محافظت نموده است.
قلعه سنگی کاغذکنان در طول تاریخ توسط خوانین منطقه و حاکمان ولایات مورد استفاده قرار گرفته است.

حتماً ببینید:  روستای قلعه سنگی (داش قالا)

متاسفانه از تاریخ دقیق احداث این قلعه‌ی تاریخی و با شکوه هیچگونه اطلاعاتی موجود نیست. ولی در زمان ترکمانان سعدلو نیز از این قلعه به عنوان مرکز نظامی استفاده می‌گردیده است.
در سال ۱۱۷۲ – هجری قمری توسط “محمدخان سعدلو” حاکم خلخال و کاغذکنان، در پایین قلعه و اطراف آن دیوارهایی ساخته شد. ضمنا در سال ۱۲۰۳-هجری قمری نیز ساختمان و برج‌هایی بر این قلعه افزوده شد.

منبع نوشته: کانال تلگرامی کاغذکنان

اکبر پرندی در کتاب کاغذکنان در گذرگاه تاریخ ایران نوشته:

قلعه سنگی (داش قالا) در منطقه کوهستانی شمال کاغذکنان نزدیک به دره رودخانه قزل اوزن قرار دارد. وجود دره های عمیق و صخره های بزرگ اطراف، آن را به صورت دژ طبیعی نفوذ ناپذیری درآورده است. این قلعه، که به صورت یک روستا در آمده، در زمان‌های گذشته قلعه‌ای سنگی بوده است. با استقرار ترکمانان سعدلو در کاغذکنان این محل به یک مرکز منطقه تبدیل شد.

در سال ۱۱۷۲ هـ. ق محمدخان سعدلو حاکـم کاغذکنان و خلخال حصارهایی در پایین قلعه و اطراف آن احداث کرد. محمد حسن خان سعدلو در سال ۱۲۰۳ هـ.ق ساختمان و برج‌هایی بر قلعه افزود. این قلعه چندین بار در معرض خطر و محاصره مهاجمان قـرار گرفت. در سال ۱۱۷۳هـ.ق کـریم خان زند بـه کـاغذکنان حمله آورد و محمد حسن خان سعدلو را در آنجا محاصره کرد. محمد حسن خان پس از یک ماه تحمل محاصره سـرانـجام تسلیـم کـریـم خان شد. این قلعه را نیروهای ذوالفقارخان افشار خمسه نیز در سال ۱۱۹۴هـ.ق محاصره کردند. در جنگی که در گرفت ذوالفقارخـان شکست خورد و قلعه از محاصره قوای او به در آمد.

منبع: ویکی پدیا

قلعه سنگی کاغذکنان (داش قالا)

 

4 دیدگاه به “قلعه سنگی کاغذکنان (داش قالا)

  1. بسیار جای دیدنی وبکری بوده و از همه مهمتر با روستاهای قاراب علیا و سفلی و همینطور باغبانان همواره، من خودم هم سهل آبادی هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *