14.98Mianeh

سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

پارک قاینار آقکند

پارک قاینار آقکند

پارک قاینار آقکند در شهر آقکند که یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی بوده و در بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.

این شهر مرکز بخش کاغذکنان است. شهر آقکند با ۲٬۹۰۲ نفر جمعیت در سال ۱۳۹۵ خورشیدی به‌عنوان چهارمین شهر شهرستان میانه و پنجاه و چهارمین شهر استان آذربایجان شرقی محسوب می‌گردد. این شهر در دامنهٔ «قافلان‌کوه» واقع شده و به‌همین دلیل آب و هوای بسیار سردی دارد.

اهالی شهر آقکند آذربایجانی بوده و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. اکثر آنان به کشاورزی و دامپروری می‌پردازند؛ البته قالی‌بافی نیز در بین عده‌ای از اهالی -به‌خصوص بانوان- رواج دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی از مجموع ۱٬۸۲۳ نفر جمعیت ساکن این شهر، ۸۹۷ نفر مرد و ۹۲۶ نفر زن بوده‌اند؛ هم‌چنین تعداد خانوارهای آق‌کند، ۴۷۷ خانوار بوده‌است.

منبع نوشته: ویکی پدیا

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

آغ کند (Ağ kənd)

آغ کند اسم مرکز بخش کاغذکنان شهرستان میانه می‌باشد که بصورت آق کند نوشته می‌شود. در گویش محاوره ای شهرستان میانه بصورت آخ کند نیز تلفظ می‌گردد.

آغ کند تا قبل از حمله مغول شهری آباد بوده و به علت قرار گرفتن در مسیر جاده‌ی ابریشم از نظر تجاری دارای اهمیت بالایی بوده است.

«نام قدیمی آغ کند، «خونا، خونه و خونج» بوده است که از قرن ششم هجری به کاغذکنان و سپس از زمان دولت صفوی به آغ کند تغییر پیدا کرده است.»

معنی واژه آغ در زبان ترکی امروزی سفید و روشن می باشد، در زبان ترکی قدیم آغ علاوه بر معانی فوق، به معنای «بلند و بلندی و «فراخ، وسیع و گسترده» نیز بوده است و از همین معنی در دیوان لغات الترک «اوتاغا آغدی» به معنی «او بر کوه صعود کرد» آمده است.

همچنین در گنجینه لغات یادمان‌های ترکی باستان مربوط به سنگ نوشته‌های معابد گول تیگین «آغماق» به معنی «صعود» آورده شده است.

معنی لغوی «آغ اورمان، از آغ به معنی وسیع گرفته شده و به معنی جنگل وسیع می‌باشد. واژه‌ی کند در اکثر زبان‌های ترکی به معنی شهر می‌باشد و در زبان ترکی اوغوزی (آذربایجانی – م) به معنی روستا و ده می‌باشد.»

به طور مثال در زبان ترکی استانبولی به پایتخت، باش کند گفته می‌شود و تاش کند یکی از شهرهای بزرگ ازبکستان می‌باشد. همچنین اؤز کند یکی از شهرهای بزرگ ترکستان شرقی استان سین کیانگ فعلی چین) بوده است.

وجه تسمیه آغ کند، از بزرگی و وسیع بودن آن در زمان‌های قدیم و واقع شدن آن در سطحی بلندتر از سطح دریا نسبت به رودخانه‌های اطراف گرفته شده است.

بنابراین از نظر لغوی آغ کند به معنی شهر وسیع و بلند خواهد بود.

برماست که بر هوش و ذکاوت و خوش سلیقگی نیاکان خود آفرین بگوئیم که چنین اسامی پرمعنی و بامسمائی را بر شهرها و آبادی‌های ما نهاده‌اند و در پاسداری از این میراث معنوی کهن پیشقدم باشیم.

حتماً ببینید:  شهر آقکند (آغکند)

پارک قاینار آقکند – سال ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *