دنبال کردن ما

چگونه از کمردرد در طول مسافرت جلوگیری کنیم؟

چگونه از کمردرد در طول مسافرت جلوگیری کنیم؟

در طول سفر به دلیل واردشدن فشار زیاد به ستون فقرات و در نتیجه مفاصل و ماهیچه‌ها ممکن است عارضه‌هایی همچون انواع کمردرد و گردن درد تشدید شوند. بلندکردن و جابه‌جایی چمدان‌ها و همچنین نشستن برای مدت طولانی و نداشتن تحرک کافی از دلایل بروز کمردرد و گردن درد در طول سفر می‌باشند.

در این مقاله به چندین راهکار ضروری در طول سفر اشاره شده که از بروز کمردرد جلوگیری می‌کنند.

برای حفاظت از ستون فقرات در برابر فشارهای وارده می‌توانید راهکارهای زیر را برای بلندکردن اجسام امتحان کنید:

  • به‌جای این که برای بلندکردن اجسام سنگین کمر خود را خم کنید، زانوهای خود را خم نموده و جسم را از زمین بلند کنید.
  • در زمان خم‌شدن وزن را به‌جای ماهیچه‌های کمر بر روی ماهیچه‌های پا بیندازید.
  • سعی کنید به‌جای حمل‌کردن و نگه‌داشتن اجسام در جلوی بدن آن‌ها را نزدیک به قفسه سینه نگه دارید.
  • به‌جای انداختن کل وزن جسم بر روی یک شانه سعی کنید وزن آن را در دو طرف بدن تقسیم کنید مخصوصا اگر به عارضه هایی همچون پوکی استخوان، شانه یخ زده، دیسک گردن و… مبتلا هستید.
  • به‌جای کشیدن چمدان و اجسام سنگین به سمت خود، شما به سمت آن حرکت کنید.

علاوه بر این آرام و بادقت حرکت کنید. فضای اطراف را بررسی کرده تا متوجه شوید چقدر فضا برای حمل چمدان‌ها در اختیار دارید. برای مثال در هواپیما منتظر شوید صبر کنید تا راهرو بین صندلی‌ها خالی شود و سپس برای برداشتن چمدان از کابین بالای صندلی اقدام نمایید.

برداشتن و بلندکردن غیراصولی اجسام ممکن است منجر به عارضه‌هایی نظیر انواع دیسک، تنگی کانال نخاعی، گردن درد،  گرفتگی عصب سیاتیک و در نهایت کمردرد، لگن و پادرد شود. بنابراین برای بلند کردن اجسام از شخص دیگری کمک بگیرید.

 

بلندکردن چمدان‌ها به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برای محافظت از کمر

بلندکردن چمدان‌ها به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برای محافظت از کمر

آسیب‌دیدگی کمر زمانی رخ می‌دهد که به‌صورت اشتباه و غیراصولی اجسام سنگین را از زمین بلند می‌کنیم. برای مثال:

  • خم‌کردن کمر برای برداشتن چمدان از روی زمین مخصوصا اگر به عارضه ای مانند فتق دیسک کمر مبتلا باشید در اینصورت دیسک شما شدیدتر خواهدشد.
  • بلندکردن چمدان و بالابردن و قراردادن آن در محفظه بالای سر.
  • چرخاندن و خم‌کردن کمر برای بیرون آوردن چمدان از صندوق عقب ماشین و گذاشتن آن بر روی زمین.

چمدان خود را سبک ببندید.

از برداشتن وسایل بیش از اندازه و یا استفاده از چمدان‌های سنگین که حمل آن‌ها سخت است خودداری کنید. به‌جای آن سعی کنید از چمدان‌های دارای چرخ استفاده کرده و وسایل خود را در چندین کیف کوچک‌تر که بلندکردن آن‌ها راحت‌تر است بسته‌بندی کنید.

از استفاده از چمدان‌های سنگین مانند چمدان‌های چرمی پرهیز نمایید. چمدان‌هایی که از موادی مانند پارچه برزنت، وینیل و پلاستیک مانند پلی‌کربنات ساخته شده‌اند سبک و مناسب می‌باشند.

کاهش زمان حمل و جابه‌جایی چمدان‌ها برای جلوگیری از واردشدن فشار به کمر

در زمان سفر با هواپیما و قطار یا اتوبوس، روش‌های زیادی برای کاهش حمل و جابه‌جایی چمدان‌ها وجود دارد. از جمله:

  • استفاده از سرویس Curbside check-in. این سرویس به طور معمول در زمان پیاده‌شدن از ماشین در ورودی فرودگاه در دسترس است. این سرویس به معنای کمترین میزان جابه‌جایی چمدان‌ها می‌باشد. برای اطمینان از دردسترس‌بودن این سرویس، قبل از ورود به فرودگاه از ایرلاین خود سؤال بپرسید.
  • درخواست وسایل کمکی در فرودگاه یا ایستگاه قطار و اتوبوس برای جلوگیری از حمل چمدان‌ها در مسافت طولانی. این وسایل شامل گاری‌ها و ویلچر می‌شوند.
  • درخواست دستیار برای حمل و بلندکردن چمدان‌ها. خدمه پرواز می‌توانند به شما در گذاشتن چمدان‌ها و برداشتن آن‌ها کمک کنند. همچنین در ایستگاه قطار و اتوبوس نیز افرادی به شما کمک می‌کنند و چمدان‌ها را به کمک چرخ‌دستی به محل سوارشدن می‌آورند.
  • ارسال زودتر چمدان‌ها برای جلوگیری از حمل آن‌ها در روز سفر. برای مثال در روز قبل از سفر چمدان‌های خود را ارسال کنید تا در روز سفر فقط یک چمدان دستی کوچک داشته باشید.

بررسی حالت بدن

بررسی حالت بدن

وقتی برای مدت طولانی به حالت اشتباهی بنشینید فشار زیادی به ستون فقرات شما وارد می‌شود. بررسی حالت بدن به‌صورت مرتب کمک می‌کند تا تغییرات کوچک اما مؤثری در حالت بدن ایجاد نمایید و از واردشدن فشار زیاد و تغییر ساختار ستون فقرات جلوگیری کنید.

در زمان بررسی حالت بدن، به موارد زیر دقت کنید:

  • کف هر دو پا به‌صورت صاف بر روی یک سطح محکم قرار گرفته باشد.
  • قوس داخلی قسمت پایینی کمر به کمک تکیه‌گاه کمری صندلی محافظت شود.
  • قسمت پایینی کمر به پشتی و تکیه‌گاه صندلی بچسبد.
  • برای جلوگیری از قوز کردن هر دو گوش با شانه‌ها هم‌راستا باشند، چانه هم ردیف با بدن بوده و شانه‌ها با لگن در یک راستا قرار بگیرند.
  • یک تکیه‌گاه از قسمت میانی سر محافظت کرده و سر را به سمت جلو هل ندهد.

تنظیم صندلی برای ساپورت بیشتر کمر

در هواپیما، قطار و اتوبوس باید صندلی را برای محافظت بیشتر از کمر و گردن تنظیم نمود.

  • همراه‌داشتن تکیه‌گاه و محافظ برای قسمت پایینی کمر. صندلی‌های هواپیما، اتوبوس و اتومبیل مطابق بدن همه افراد نیستند و ممکن است نتوانند به‌صورت کافی از قسمت پایینی کمر محافظت کنند. می‌توان برای داشتن حالت بدن صحیح و جلوگیری از بروز درد یک بالش کوچک و یا حتی پتو تا شده در قسمت انحنای کمر قرارداد.
  • همراه‌داشتن بالش گردن. بالش‌های گردن U شکل به‌وفور در فروشگاه‌های ایستگاه قطار و فرودگاه یافت می‌شوند. این بالش‌ها کمک می‌کنند تا فرد به‌صورت نشسته بدون خم‌کردن گردن به یک سمت بخوابد.

داشتن تحرک تاحدامکان

به‌صورت کلی ستون فقرات به‌گونه‌ای طراحی شده است که حرکت کند به همین دلیل داشتن تحرک از بروز کمردرد در زمان سفر جلوگیری می‌کند.

  • داشتن پیاده‌روی کوتاه و متعدد. برای فعال نگه‌داشتن ماهیچه‌ها و مفاصل و جلوگیری از تجمع فشار بر قسمت پایینی کمر و لگن باید به‌صورت متعدد پیاده‌روی کوتاه داشت. در زمان سفر با هواپیما و قطار، صندلی کنار راهرو را رزرو کرده تا بدون ایجاد مزاحمت برای دیگر مسافرها به‌راحتی بتوانید راه بروید.
  • کشش عضلات همسترینگ. برای این کار یک پا خود را در مقابل بدن قرار دهید برای مثال بر روی یک صندلی در ایستگاه قطار یا فرودگاه. سپس به‌آرامی به سمت جلو خم شده تا در قسمت پشتی ران احساس کشش کنید. برای ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید. کشش عضلات همسترینگ از ایجاد فشار بر روی عضلات پایینی کمر و بروز درد جلوگیری می‌کند.

استفاده از دارو

داروهای خود را در کیف دستی نگه دارید تا بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشد. در طول سفر بیشتر از نیاز خود دارو به همراه داشته باشید چرا که نمی‌دانید چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. درصورتی‌که به طور معمول در طول سفر دچار درد می‌شوید داروها را قبل از حرکت مصرف کنید. برای جلوگیری از مشکلات امنیتی تمامی داروها را در جعبه اصلی خود قرار دهید. درصورتی‌که باید داروها را در یخچال نگه دارید از قبل این موضوع را با هتل هماهنگ کنید تا مطمئن شوید اتاق شما دارای یخچال باشد.

بعد از اتمام سفر حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درصورتی‌که بعد از اتمام سفر همچنان کمردرد داشتید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه فیزیکی و انجام سی‌تی‌اسکن، عکس اشعه ایکس و تست نوار عصب و عضله به بررسی و تشخیص علت کمردرد می‌پردازد و مناسب‌ترین روش درمانی را تجویز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *