5.79Mianeh

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای کلهر (کلئی)

روستای کلهر (کلئی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی، واقع در بخش ترکمانچای شهرستان میانه و در فاصله ۶۵ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۷۷۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۵۴ خانوار است.

روستای کلهر

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

کلئی (Kəley)

کلئی اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان غربی شهرستان میانه می‌باشد که به صوت کلهر ثبت شده است.

در صورتی که اسم اولیه‌ی روستا را با تلفظ امروزی آن یکسان در نظر بگیریم کلئی اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «کل» و «ائی» ساخته شده است.

کل در زبان ترکی آذربایجانی به معنای «گاومیش نر، پرقدرت و زورمند» می‌باشد و در این اسم به صورت صفت و به معنی پرقدرت و پرزور بکار رفته است.

واژه‌ی کل اوغلان، به معنی پسر جوان پرزور، در ادبیات شفاهی آذربایجان نیز از همین معنی گرفته شده است. قسمت دوم اسم روستا، واژه‌ی ائی در شکل اولیه بصورت «آی» بوده است که به علت رعایت قانون هماهنگی آوائی در زبان ترکی آذربایجانی به صورت آئی تلفظ می‌گردد.

همانطوریکه قبلا ذکر شده است «آی» که در زبان ترکی معاصر به معنی ماه می‌باشد در تفکرات باستانی جنبه‌ی اساطیری داشته و به معنی الهه و آفریننده نیز بوده است.

بنابراین با توجه به مطالب فوق کلئی به معنی الهه پرقدرت بوده و روستای کلئی به معنی آبادی الهه پرقدرت خواهد بود.

روستای کلهر (کلئی)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای دستجرد (دسگیر)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای کلئی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *