25.33Mianeh

جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای ماهی آباد (مئی هاوا)

روستای ماهی آباد (مئی هاوا) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. این روستا در فاصله ۱۶ کیلومتری از شهر میانه واقع شده است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۴۷۴ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۳۳ خانوار است.

اکثر خانه‌های روستای ماهی آباد به سبک جدید ساخته شده‌اند و خانه‌های نو جای خانه‌های قدیمی را گرفته‌است. به علت ارتباط زیاد با شهر آداب و رسوم این روستا نیز شباهت زیادی به آداب شهری دارد. «اصغری» نام خانوادگی اکثر اهالی این روستا می‌باشد.

شاید بگویید معنی نام مئی هاوا چه چیزی می تواند باشد! مئی هاوا هم به معنی محل استراحت و خوش گذرانی و هم به معنی داشتن آب هوای مناسب.

حتماً ببینید:  روستای افضل (اوزال)

دلیل این نامگذاری نیز به دوره مادها برمی گردد. در زمان حکومت مادها این منطقه از رونق خوبی برخوردار بوده، شهر میانه نیز یکی از شهرهای بنا شده در آن زمان است و جزء شهرهای پر رفت و آمدی برای سران حکومت و قبایل دوره مادها به شمار می آمد. این افراد جهت استراحت و خوش گذرانی به مکان خوش آب و هوایی نیاز داشتند که یکی از اماکن تفریحی آن روزها تالاب ماهی آباد بود کم کم روستایی را جهت استراحت بنا نهادند و خود به خود “مئی هاوا” نام گرفت.

به روایتی دیگر دلیل این نامگذاری به خاطر وزش بادی است که از سمت شرق به سمت غرب می وزد، این نام را بر این منطقه نهاده اند؛ چرا که اکثر مواقع در این روستا باد از سمت شرق به غرب می وزد. در زبان ترکی به این باد “مه” می‌گویند و وزیدن این باد برای کشاورزی مفید است. بر عکس بادی که از غرب به شرق بوزد برای کشاورزی مفید نمی‌باشد و احتمال اینکه به این دلیل اسم این مکان را مئی هاوا گفته باشند هم بعید نیست.

منبع نوشته: ارک توریسم

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

مئی هاوا (Meyhava)

مئی هاوا اسم روستایی در بخش کندوان و دهستان کندوان شهرستان میانه می‌باشد که بصورت تغییر یافته‌ی ماهی آباد به فارسی نوشته می‌شود.

باتوجه به قانون هماهنگی اصوت در زبان ترکی، به نظر می‌رسد شکل اولیه‌ی اسم آبادی مای آوا بوده است که در اثر مخفف شدن مای و افزوده شدن حرف «ه» به اول آوا (مثل افزوده شده و به اول اسامی، آچار و آچاچئ و تبدیل آنها به هاچار و هاچاچی) به می هاوا (مئی هاوا) تبدیل شده است.

همچنین مای آوا به هنگام ثبت به فارسی با تغییر شکل املائی بصورت ماهی آباد ثبت شده است.

«مای آوا» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «مای» و «آوا» تشکیل شده است.

همانطوریکه در بخش میانا ذکر گردید «مای الهه حامی و حافظ بچه‌ها در اساطیر خلق‌های قدیمی ترک می‌باشد.» او آوا در زبان ترکی آذربایجانی بصورت پسوند در انتهای اسامی شهر و روستا آمده است به معنی آبادی و محل زندگی می‌باشد.

بنابراین مای آوا به مفهوم روستا و آبادی الهه‌ی حافظ و حامی بچه‌ها (می) می‌باشد و برای تقدس و خوش یمنی و به امید حفظ بچه‌های آبادی از گزند خطرات، آبادی را به آن الهه نسبت داده‌اند.

روستای ماهی آباد (مئی هاوا)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

نقشه روستای ماهی آباد

موتور سواری در طبیعت روستای ماهی آباد (مئی هاوا) – ارسالی از آقای فرزاد مستجابی

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای مئی هاوا دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

2 دیدگاه به “روستای ماهی آباد (مئی هاوا)

  1. سلام، از اینکه از شهر میانه و روستاهای اطراف اطلاعات خوبی داده اید، تشکر ویژه از دست اندکارن این مجموعه داریم. در پایان فرموده اید اگر اطلاعات بیشتری از این روستا دارید با ذکر منبع برای ما ارسال کنید. توسعه این امانت دار قابل ستودنی است، باید به شما بزرگواران آفرین گفت. اما یک مطلب هم فراموش نشود که بیش از هفتاد درصد این اطلاعات شما بابت روستای مئیهاوا از وبلاک مئیهاوا مربوط به آقای مهندس محمد احمدی شاعر پراوازه این روستا برداشت شده است، اما هیچ نامی از این وبلاک یا نامی از این شاعر نبرده اید. ممنونم از زحمات شما خوبان.

    1. با سلام؛ سپاس از درج دیدگاهتون، این مطلب در دو بخش نوشته شده که یک بخش رو ما از سایت ارک توریسم آوردیم که منبع درج شده و یک بخش هم از کتاب دکتر سیمین فر هستش که به منبع اون هم اشاره شده، احتمالا بخش ابتدایی مطلب رو سایت ارک از وبلاگی که اشاره کردین برداشته… لطفا لینک مطلبی که به اون اشاره دارید و در وبلاگ مهندس احمدی موجود هست رو ارسال کنید تا همکارانمون بررسی کنند و در صورت لزوم جایگزینی رو انجام بدند؛ خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *