14.8Mianeh

جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای گرده لاین (گیرده لایین)

روستای گرده لاین (گیرده لایین) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه غربی، واقع در بخش مرکزی شهرستان میانه و در فاصله ۲۸ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۳۰ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۰ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

گیردالایین (Girdalayin)

گیردالایین (گیرده لاین) اسم روستایی در بخش مرکزی، دهستان قافلانکوه غربی شهرستان میانه می‌باشد که به صورت گرده لاین به فارسی نوشته می‌شود.

«گیردالایین» اسمی است که از فعل «گیرده له» به اضافه‌ی پسوند «ین» ساخته شده است.

گیرده له (گیردالا) ریشه فعلی مصدر گیرده لمک به معنی «گرد کردن، مدور کردن، پیچاندن» می‌باشد.

«ین» «ین» پسوندهای اسم ساز در زبان ترکی آذربایجانی می‌باشند که موقع اضافه شدن به ریشه ی فعلی اسم جدید می‌سازند مثل آخین، گلین و غیره.

روستای گیردالایین در کنار رودخانه قیزیل اوزن واقع شده است.

از نظر لغوی گیردالاین به مفهوم محلی است که دارای پیچ و گردی می‌باشد و منظور از نامگذاری روستا به این اسم، واقع شدن روستا در محلی است که در آنجا رودخانه ی قیزل اوزن دارای پیچ و گردی می‌باشد چرا که رودخانه‌ی قیزیل اوزن در حوالی روستای گیردالایین تحت تأثیر رشته کوه قافلانکوه قرار گرفته و به تبعیت از آن مسیرش دارای پیچ و خم می‌گردد.

روستای گرده لاین (گیرده لایین)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

نقشه روستای گرده لاین

حتماً ببینید:  روستای دیزگوین (دیز گؤوین)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای گیرده لایین میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *