14.88Mianeh

جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای گاوینه رود (گؤونری)

روستای گاوینه رود (گؤونری) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمنچای شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۳۴۰ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۱۰ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

گؤونری (Gövnəri)

گؤونری اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان غربی شهرستان میانه می‌باشد که به صورت تحریف شده گاوینه رود نوشته می‌شود.

اسم گؤونَری از واژه‌ی گؤونرری، و آن هم در اثر تبدیل حرف «ل» به حرف «ر» از گؤورنرلی ایجاد شده است. (مثل تبدیل مظفرلی به مظفرری). گؤورنرلی اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «گؤو» و «نرلی» تشکیل شده است.

گؤو در زبان ترکی باستانی علاوه بر معنای متداول امروزی آن (آسمان، آبی، سبز، سبزی و علف) به معنی «بزرگ و درشت اندام» نیز بوده است.

همانطوریکه در بخش‌های قبل ذکر گردید، اقوام ترک زبان باستان گوی (آسمان) را الهه می‌پنداشتند و رنگ آسمانی و لاجوردی (گؤی) را به عنوان رنگ آسمان و نشانه‌ی الهه‌ی آسمان مقدس می‌شمردند و برای نشان دادن تقدس، حیوانات و انسان‌های خاص را با رنگ گوی (سبز، آبی) تصور می‌نمودند.

«نر» در زبان ترکی آذربایجانی به معنی «مرد، مذکر، جسور، شجاع و شتر نر جوان» بکار می‌رود، این واژه از زبان فارسی به زبان ترکی آذربایجانی راه یافته است.

«لی» در زبان ترکی آذربایجانی پسوندی اسم ساز می‌باشد که مناسبت مکان، کیفیت، مالکیت، نسب، فامیل و عایله را می‌رساند.

بنابراین واژه‌ی گؤورنرلی که به احتمال قوی اسم یک طایفه قدیمی ساکن در آبادی بوده است به معنی طایفه‌ی دارای مرد قوی هیکل و درشت اندام و یا طایفه‌ی دارای شتر نر قوی هیکل و درشت اندام می‌باشد و اسم آبادی منسوب به اسم طایفه بوده و به معنی آبادی طایفه‌ی گؤورنرلی می‌باشد. افراد کهنسال ساکن روستا نیز اسم آبادی را بر گرفته از اسم یک طایفه که دارای گؤونر بوده‌اند، می‌دانند.

روستای گاوینه رود (گؤونری)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

نقشه روستای گاوینه رود

حتماً ببینید:  روستای قشلاق برزلیق (برزی قیشلاغى)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای گؤونری میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

یک دیدگاه برای “روستای گاوینه رود (گؤونری)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *